Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så här har det gått...

Skrivet av Camilla
sedan vi skrev sist. Skolsyster ringde och sa att hon hade skickat remiss till Ögon. Fick i förra veckan ett brev från Ögonkliniken att kallelse kommer att skciaks ut om ca. 5 månader! Gulp, här snackar vi väntetider! Grunnade på vad man kunde göra. Ringde till min optiker och de tog emot honom trots att de tydligen inte får. Efter en grundlig undersökning, så blev resultatet: han såg nu 0,95 och var tydligen översynt. Men vi går naturligtvis till Ögon när kallelse kommer. Men det känns skönt att han inte ser dåligt i alla fall. *kram*
Svar på tråden: Så här har det gått...

Hur gammal är din son?

Skrivet av  Carina
Anledningen till att jag frågar är att min son\'s fel på synen är av den arten att det kan växa bort med hjälp av glasögon, men den möjligheten finns bara tills han är åtta år, sedan är det för sent. Han har en "dold" skelning och ögonen anstränger sig tydligen för att rätta till det och därför utvecklas inte synen i den takt den ska, har jag fått förklarat för mig. Så han använder glasögon för att ögonen ska få "vila", och han ser lite bättre nu än från början för ett år sedan så vi hoppas att det går åt rätt håll.
 

Tjata, tjata, tjata!

Skrivet av  smålandslinda med Kajsa
Jag kan säga att med tjat och envishet kommer man otroligt långt!

Jag fick besked om att det var 7 mån väntetid till ögonmottagninen och att Kajsa inte alls var prioriterad. Då hade hon ändå klagat över huvudvärk och hon såg inte på bvcs kontroll.
När jag fick brevet om den långa väntetiden ringde jag på en gång och talade om att jag inte accepterade, förklarade läget och sa att vi behövde komma på en gång. Det fick vi ju naturligtvis inte göra, men när jag hade ringt och tjatat i princip varje dag under en tid, fanns plötsligt en lucka i deras tidsbokning...

Stå på dig om du tycker att det behövs! (Fast om sonen ser 0,95 så är det kanske inte så akut om han inte har brytningsfel eller andra problem?)

 

Artiklar från Familjeliv