Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lillebror ska oxå få glasögon :o(

Skrivet av Vickan med Jonna-00 & Jesper-03
Var på efterkontroll med Jesper idag. De tyckte för ett år sen att han skelade, men det gör han inte! Men däremot har han kraftigt synfel! Precis som storasyster... Han har +8,5 på båda ögonen. Jonna ska just få nya glasögon, så nu får vi ta med båda två till optikern..
Nån mer som har så höga värden? Hur mycket kan man ha?? Läkarna säger att det är kraftigt synfel, men vi har ju ändå inte märkt nåt???
Svar på tråden: Lillebror ska oxå få glasögon :o(

En förklaring vi fick

Skrivet av  mamma till S
till att vi inte märkt att S var översynt var att barn kan kompensera väldigt mycket för översynthet. Nu är S inte lika översynt som ditt/dína barn, men vi hade inte heller märkt av att han skulle ha synfel. Jag ska inte svära på det men jag har för mig att läkaren sa att barn kan kompensera ända upp till 12 (???) dioptrider men att redan vid +4 vill man ge glasögon. (Om nu dioptrider och +siffror är samma sak, någon annan som vet hur siffrorna förhåller sig till varandra?)

Anledningen är ju att det i längden ´blir jobbigt för barnet att kompensera, det kan leda till huvduvärk, rastlöshet, koncentrationssvårigheter osv.

När S väl fått glasögon började han själva märka att han behövde dem. Innan dess hade vi aldrig hört honom beklaga sig på något sätt och vi hade heller inte märkt av några problem.
 

Jo, dioptrier och siffror är samma (imt)

Skrivet av  Vickan med Jonna-00 & Jesper-03
jkh