Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni med bebisar som har glasisar!

Skrivet av Mona
Min dotter är 6,5 månader och har haft glasögon i ca 2 veckor.
När hon ligger (eller sitter och händerna far upp i ansiktet) så hamnar glasögonen så nära hennes ögon, och ögonfransarna blir alldeles tilltryckta.
Har fler det problemet?
Måste man vara där o passa hela tiden, eller kan man göra om glasögonen så att de inte kan komma så nära?
Svar på tråden: Ni med bebisar som har glasisar!

Justering?

Skrivet av  fikonstina
Gå tillbaka där glasögonen är köpta och beskriv problemet, kanske kan det avhjälpas med en justering
av sadelarmarna eller att man byter till en annan sorts sadlar. Nu har jag tyvärr ingen erfarenhet av just bebisar med glasögon,optikerbutiken som jag jobbar i har inte så små kunder.
 

Ögonfransarna...

Skrivet av  LM
ja du det är ett problem för oss men kanske inte för vår Emil. Han var nyss fyllda ett år när han fick sina glasögon. Han accepterade dem direkt, men jag har alltid tyckt att det ser så obehagligt ut att hans jättelånga ögonfransar ligger mot glaset hela tiden. Han verkar inte vara så bekymrad, det är nog mest jag..... Hans ögonfransar har blivit nedåtböjda efter 1 ½ års glasögonanvändande. I Emils fall kan man inte justera detta eftersom glasögonen måste sitta ordentligt för att han inte ska titta ovanför glasen istället, men som sagt så verkar han inte alls bry sig om att fransarna ligger mot hela tiden. Tänk att för långa ögonfransar kan vara ett problem.....

Lycka till!
 

Men det går väl tillbaka??

Skrivet av  Mona
Jag som är överlycklig över att Lilja har ärvt mina långa ögonfransar är lite orolig nu... Nedåtböjda fransar låter inte kul... Men de kommer väl inte alltid att vara nedåtböjda? Jag menar, om hon nån gång börjar med linser istället, då repar de väl sej...?
 

Artiklar från Familjeliv