Vad är rimligt? |
|
Skrivet av | Aase |
Hur mycket tid tycker ni det är rimligt att ett barn som går i 5:an lägger ner på läxor dagligen? Älste sonens läxsituation har minst sagt gått över styr för tillfället och jag känner att jag måste ta upp en diskussion med hans lärare. Det vore bra att veta vad som kan anses rimligt för ett "normalt" barn eftersom min son har ADD och alla läxor tar VÄLDIGT lång tid. Jag begriper ju att hans läxläsande måste få ta längre tid än för ett barn utan inlärningssvårigheter men nu är gränsen nådd! I torsdags tog läxarbetet för de tre älsta barnen nästan 5 h och då gjorde dottern sin läxa på ungefär 15 min. Naturligtvis åt vi middag och så under tiden men all tid som inte gick åt till att duka, äta och duka av ägnades åt läxor. Att säga att jag var slutkörd efteråt är en underdrift och då hade jag dessutom mina egna studier att ta tag i (pluggar på högskolan) efteråt. BLÄ! |
|
Svar på tråden: Vad är rimligt? | |
|
|
Du Aase.. |
|
Skrivet av Fifi | |
jag förstår hur du har det.Min äldsta dotters läxor tar orimligt mycket tid, också pga hennes koncentrationssvårigheter. Det värsta är nog matten, eftersom det är väldigt krångligt för mig att förklara det lätt så att hon förstår - hon ligger även efter sitt bsting hela tiden så vi jobbar som BLÅ hemma. 3 ½ timme häromdagen - jag var gråtfärdig, har tre barn till att ta hand om. Pratade med fröken och sade att ge GRUNDLÄGGANDE kunskaperna måste hon få i skolan - JAG är ett stöd i hennes läxläsning och ett komplement men inte hennes lärare. Barn med koncentrationssvårigheter / inlärningssvårigheter MÅSTE få såpass mycket hjälp i skolan så att de förstår det de skall ha i läxa. Sedan kán vi föräldrar stötta. Nu får det vara nog. Prata med läraren! Lycka till!! |
|
Men |
|
Skrivet av Ansvarsfull | |
Men idag får de ju inte den tiden, för den FINNS inte. Ska du inte ta ditt ansvar som förälder då? |
|
|
|
jovisst men... |
|
Skrivet av fifi | |
Jag har inte heller den tiden, mina tre andra barn måste jag ju också ta ansvar för. Jag gör så gott jag kan men känner att skolan har ju ändå ett ansvar för att ge mina barn kunskaper - annars vore det ju ingen ide´att de gick dit..? Som det ser ut nu blir ju de andra barnen otroligt lidanade och det känns ju inte heller rätt...Önskar man hade haft 13 händer och 50 timmar per dygn.. | |
Men snälla Ansvarsfull! |
|
Skrivet av Aase | |
Det är väl precis det Fifi gör! Tar sitt ansvar som förälder! Frågan är väl snarare om du förstår digniteten på problemet? Nu vet jag inget om Fifi mer än att hennes dotter har koncentrationssvårigheter och att hon har tre barn till men vi kan göra en hypotes. Vi säger att Fifi kommer hem kl. 17 (det är ju inte ens att betrakta som sent). När hon kommer hem ska hon laga middag, äta och diska. Om hon jobbar på är klockan ändå åtminstonne 18 innan hon är klar. Om hon då tvingas hjälpa sin dotter med läxorna och betinget i i genomsnitt 2 h/dag är klockan 20 när de är klara. Om då något/några av de andra barnen behöver hjälp med läxan så är klockan kanske 21 innan hon är klar. Vid den tiden är det deffenitivt dags för de flesta yngre barn att gå och lägga sig så de andra barnen hinner hon inte alls umgås med under kvällen. Eftersom hon dessutom själv antagligen måste gå och lägga sig snart efter att barnen gått och lagt sig så är det frågan när hon ska göra allt annat som behöver göras i ett hem? Du vet sådana "roliga" saker som tvätt, städning osv. Bor hon dessutom i lägenhet så tror jag inte hennes grannar blir direkt till sig av lycka om hon sätter i gång med sådant efter kl 21. Min gissning blir att hon inte alls hinner utföra dessa saker i veckorna utan tvingas viga hela helgerna åt dessa "trevliga" göromål. Vad är det för ett liv? Både hon och ALLA barnen får antagligen ett oerhört fattigt liv men det spelar ju ingen roll bara hon prioriterar ETT av barnens skolgång eller hur. Nu kan du ju påpeka att hon säkert har en man/sambo som kan utföra hushållsgöromålen (och umgås med de andra barnen) medan hon hjälper dottern med läxorna. Men problemet är att det kan han förmodligen inte alls! Eftersom dottern har koncentrationssvårigheter, tydligen av det svårare slaget klara hon inte av att jobba så fort det är det minsta liv och rörelse i hennes närhet. Det gör att mannens/sambons uppgift i sammanhanget blir att se til att de andra barnen inte stör sin syster. Kontentan av det hela blir att både Fifi och hennes ev man/sambo (och de andra barnen) är totalt uppbundna under hela sin fritid pga sin dotters/systers läxarbete. De kan alltså inte ha några fritidsaktiviteter (utom sådana som går att utföra i hemmet), de har svårt att ta sig till nödvändiga möten (som föräldramöten) osv. Låter det skojigt? Eftersom jag är i samma situation som Fifi med fyra barn, varav ett med koncentrationssvårigheter och ett med en kraftigt utvecklingsförsening, pga en annan neurologisk sjukdom kan jag säga att det är det INTE! Både jag och Fifi vet att vi måste ta ansvar för våra barns skolgång och vi gör det också! Men frågan är om det är meningen att barnen först ska gå i skolan hela dagarna och sedan tvingas sitta i TIMMAR med sina läxor? Frågan är också om föräldrar som oftast jobbar heltid (av tvingande ekonomiska skäl) ska vara tvugna att under hela sin fritid utföra skolans arbete. Du har aldrig hört talas om risken för utbrändhet? Ytterligare en sak är ju att eventuella syskon till barn med inlärningssvårigheter också drabbas. Då kan ju även de, om man har "tur" få problem i skolan och behöva extra hjälp med läxorna. Frågan är ju bara när de ska få den hjälpen? Dygnet har bara 24 h vet du och barn precis som vuxna måste sova ibland! |
|
dessutom.. |
|
Skrivet av fifi | |
har min minste son ( 2½ år) autism, mitt mellanbarn på 4 skall utredas för damp/adhd och min mellersta på 9 har också problem med läs och skrivsvårigheter så..ja ..hur man än vänder sig har man ju rumpan bak...Men det är ju så att kan man inte se ett problem ur mer än just en specifik synvinkel så är det ju svårt att förstå såna som du och jag Aase..Jag tror att alla som läser våra inlägg förstår att vi vill VERKLIGEN hjälpa våra barn - men de skall ju också ha en fritid och få lov att leka..och vi skall ju som sagt också orka.. | |
|
|
Aase och fifi |
|
Skrivet av Anne_43 | |
Efter era brev hoppas jag verkligen att Ansvarsfull har gömt sig någonstans och skäms. Sen kryper fram och ber om ursäkt. Att det finns såna som ni, att ni orkar med. Det är verkligen beundransvärt. Här går jag hemma och gnäller över allt som behövs göras, fattar inte hur jag orkar med. Skäms lite gör jag också egentligen. För skulle jag mäkta med det som ni har och kämpa så varje dag. Klart att vi alla har våran del av det som är jobbigt och kämpigt, men vissa har det lite i överkant. Vill bara säga att jag beundrar er som ändå lyckas hålla ihop allt och lite till. Kramar till er båda. Anne |
|
ansvarsfull???!!! |
|
Skrivet av fd lärare | |
Jag tror inte att det finns någon normalt funtad lärare som tror att inlärningen blir speciellt bra och effektiv om man förutom skoldagen, ev fritids etc måste sitta i flera timmar och traggla läxor/göra sånt som inte hunnits med i skolan. Och vitsen med läxor måste ju vara att de ska gagna inlärning - annars kan man ju lika gärna skita i det. tycker att fifi och Aase verkar göra ett alldeles fantastiskt jobb och jag tycker dessutom att skolan/lärarna inte verkar helt klara över vilket arbete de eleverna och familjerna måste lägga ner. Det verkar vara alldeles orimligt. Jag tycker att de gör helt rätt om de protesterar, och säger ifrån. Man ska vara ansvarsfull inom rimlighetens gränser - att vara ansvarsfull innebär ju också att man säger ifrån om arbetsbördan blir orimligt stor. |
|
drygt 30 minuter/dag!? |
|
Skrivet av fd lärare | |
Jag tycker att det är rimligt att läxorna tar ca 2-3 timmar per VECKA (alltså drygt 30 minuter mån-torsd) för ett barn i 5:an. Jag tycker INTE det är rimligt att barn med inlärningssvårigheter ska sitta dubbelt så lång tid som "normala" barn. Läxorna borde kunna anpassas. Att tvinga barnen och föräldrarna att sitta och traggla med läxor hela kvällarna kan inte gagna inlärningen ett dugg och då är hela vitsen med läxan förstörd. Att behöva ta igen det som inte har hunnits med i skolan för ett barn med inlärningssvårigheter är också förkastligt anser jag. Jag tycker att du ska ta upp det med läraren, fråga vad denne anser vara rimlig tid att lägga ner på läxan. Förutsätt att han/hon inte riktigt förstår vilken möda ni lägger ner (förhoppningsvis är det ju så). Men skolan ska anpassa undervisningen till varje enskilt barn och de som har barn med inlärningssvårigheter borde inte behöva sitta på det här viset och "gråta och förbanna" läxorna. Säg ifrån! Och fortsätt att göra så gott ni kan! Att ägna drygt 2 timmar/kväll åt läxor tycker jag är alldeles för lång tid. För att utveckling/ilärning ska kunna ske, måste man ju få annan stimulans också. |
|