Trött på svenskaläxan |
|
Skrivet av | Fidolin |
Min dotter går i 4:e klass och vi är båda rejält trött på svenskaläxan. Det är samma varenda eviga vecka, de ska skriva ett referat på en tidningsartikel de själva får välja. Visst det var skojjigt de första veckorna men att ha gjort det nu varenda vecka hela höstterminen börjar bli lite tjatigt. Jag tycker ju att det kan ju inte vara tanken att de ska endast lära sig skriva referat i Svenskan. Jag tänkte därför ta upp detta på utvecklingssamtalet jag ska på om 2 veckor. Jag tänkte fråga om hon gillar att till exempel käka pyttipanna 7 dagar i veckan året om och då samtidigt förklara att barnen ledsnar på att göra samma läxa varenda vecka. Är det någon som har något annat bra argument åt mig? |
|
Svar på tråden: Trött på svenskaläxan | |
|
|
bättre att säga som det är än |
|
Skrivet av ANN | |
att blanda in pyttipanna......... Fråga kring läxan, syftet, motivering, andra ideér. Diskutera annan form, variation. Lärare brukar vara lyhörda, öppna för förslag. Iallafall de lärare jag mött och arbetar med. ANN |
|
Vi är ett |
|
Skrivet av Fidolin | |
flertal föräldrar som redan frågat henne om detta och förklarat att det sänker motivationen i botten men hon vill inte riktigt lyssna på det örat. Det är inte bara i detta hon är lite "fyrkantig" Men något måste göras och vi är alltså flera som kommer att ta upp detta. |
|
|
|
Har du kanske något förslag? |
|
Skrivet av Fifi | |
..som du kan förslå utan att göra henne förnärmad? Det värsta är nog om hon tar det personligt ( pyttipanna) så jag tycker du skall säga att det börjar bli lite väl knorrigt med läxan nu, och kanske ge ett förslag. Exempelvis kan man ta "diktamen" ,stavning av ord i rim, eller låta barnen jobba med tema exvis miljö, och lära sig stava ord som har med miljö att göra. ( typ återvinningsplats, soptipp, batteriuppsamlare etc) kanske hon nappar, och fattar "piken" om ni har några bra förslag? |
|
Vi har gett henne |
|
Skrivet av Fidolin | |
massor av förslag, men hon tycker detta med referat är skojjigt...... Det tyckte barnen också.... i början, men efter att ha haft samma svenskaläxa hela hösten så är det inte skojjigt längre. Det verkar nästan som att hon ger den för att de ska ha någon svenska-läxa för när vi frågat henne om barnen ligger efter "planen" så har vi alla fått ett nekande svar. Så det verkar mer som att det är en läxa för att de SKA ha läxa. Hon har uppenbarligen, trots info från oss föräldrar, inte fattat att barn måste stimuleras för att prestera, självklart inom rimlighetens gränser. |
|
Förstår precis |
|
Skrivet av Lia | |
vad du menar. I vår familj är vi nu inne på elfte året som något av våra tre barn går på XX-skolan. I nio av dessa år har vi varje vecka hjälpt någon av sönerna med att referera tidningsartiklar. Behöver jag säga att vi föräldrar är less på det nu? Tyvärr hjälpte det inte att försynt fråga efter syftet då denna läxa enligt läraren är såååå.... utvecklande. |
|
|
|
Hade jag |
|
Skrivet av Fidolin | |
inte vetat att detta är 2 året hon undervisar efter avslutad utbildning så hade jag trott att vi har samma lärare. :o) Det finns ju så mycket annat att skriva om, de kan hitta på något ur egen fantasi, skriva om någon upplevelse de varit med om, ja vad som helst bara man slapp dessa tidningsreferat. Svenskan borde ju inte bestå av endast tidningsreferat. |
|