sökes: läxfri skola.... |
|
Skrivet av | 4- barnsmamman |
Så trött på hysteriska lärare som tror att barnen inte har annat än läxor att göra, råkar man nämna att ens barn har en hobby som upptar några timmar i veckan så blir dom sura och säger att skolan faktiskt är viktigare än allt annat. Förklarar man att man tycker att man inte ska behöva ta med sig jobbet hem så anser dom en som lägre stående väsen...Efterlyser en skola i Stockholm där man arbetar i skolan och sen är ledig. Någon som vet nån friskola där man har få eller inga läxor? Tacksam för alla förslag på skolor.... | |
Svar på tråden: sökes: läxfri skola.... | |
|
|
..kanske fröken... |
|
Skrivet av fifi | |
kan tänka sig att utplåna sin egen fritid och istället sitta med allt arbete som hon drömde om att hinna med att göra med sin klass - alla visioner hon haft - alla pärmar hon skulle färdigställa - Kanske kan hon offra sin tid som hon hade behövt för att orka leva - och istället göra det hon aldrig hann med? Helt enkelt för att det är viktigare att hinna med sitt arbete som fröken än att umgås med sin familj och hämta nya krafter till nästa arbetsdag..? | |
lite elakt kanske? |
|
Skrivet av Lillstrumpa | |
Kan inte annat än att reagera. Det är ju faktiskt så att lärare jobbar väldigt mycket kvällar och helger... Inte för att det är en ursäkt till att ge mycket läxor, vi kanske kan skippa läxor helt, men jag tycker det var ett väldigt provocerande inlägg.. | |
|
|
jo jag vet men... |
|
Skrivet av fifi | |
har man fyra barn varav de två emå med funktionshinder ( autism o ADHD) samt två större barn med läs-skrivsvårigheter samt koncentrationsvårigheter, så känns det ibland hopplöst att så mycket tid och så mycket negativ energi går åt till läxläsning. Barn som har det svårt i skolan behöver givetvis "komma ifatt" genom att jobba hemma - men också kanske få lite anpassning av skolarbetet? | |
...kanske fröken... |
|
Skrivet av En lärare | |
...själv har barn som gör läxor hemma och vet vad du pratar om, men inte tycker att det är så mycket att snacka om? Varför föreställer man sig alltid lärare som barnlösa individer? Vi går också på utvecklingssamtal, gör läxor med våra egna barn - som också kan ha ADHD och dyslexi. Vi kan också vara ensamstående etc. Jag förstår att det är tungt med läxläsningen för just dig, men dina barn bör få anpassade läxor. Jag är däremot inte emot läxor utan tycker att de är nödvändiga och bra i grunden. |
|
Freinet, Montessori |
|
Skrivet av Sofia* | |
De specialpedagogiker jag är någorlunda insatt i är oftast läxfria. Eftersom de utgår från barnets egen nyfikenhet och vilja till lärande finns inga påtvingade läxor utan bara de som barnet gör självmant eftersom de vill eller känner att de behöver. Se dig om efter vilka fria och kommunala skolor det finns med annan pedagogik i er omgivning. Både Freinet och Montessori finns i stockholmsområdet. |
|
|
|
Fast inte alltid. |
|
Skrivet av Lillstrumpa | |
Jag har varit på några Montessoriskolor och alla har de gett läxor. Kan inte så här i efterhand bedöma om det var någon skillnad, men kolla upp just den skolans inställning. Det är inte alltid läxfritt för att det heter Montessori. | |
Vad jag vet så |
|
Skrivet av Annika | |
ska vittra-skolorna vara läxfria. | |
Wqldorf har inte så mcket läxor... |
|
Skrivet av Annika | |
...i alla fall inte i de små klasserna. | |
|
|
Tack! några som har barn i dom ovannämnda skolorna |
|
Skrivet av 4-barnsmamman | |
Tack för era svar, skönt att läsa på den här sidan att det är fler som blir galna på alla läxor.... Nån av er som har barn i ovanstående skolor? |
|
Waldorfskolan |
|
Skrivet av Mams | |
Mitt barn går i tredje klass i en Waldorfskola, hon har inga läxor. Tror att det blir läxor i högre klasser men hittills har hon varit ledig efter skolan. | |
Låter bra.. |
|
Skrivet av 4-barnsmamman | |
Låter underbart att slippa sitta med läxor den lilla tid man har på kvällarna.... är du nöjd med Waldorf för övrigt? Skriv gärna både positiva och negativa saker. Om barnet är sjukt eller ledigt får dom väl med sig en del hem eller?? Hälsning 4-barnsmamman |
|