Läser med glädje |
|
Skrivet av | inga_ |
alla inlägg om läxor, för och emot. Helt klart är att det numer är möjligt att ifrågasätta läxor. För ett par år sedan när jag skrev mina första inlägg här på sidan där det framgick att jag kände stor tveksamhet till läxgivning som sådan var det knappast någon som höll med. Påhoppen var istället desto fler. Jag ansågs som oansvarig förälder och fick bla rådet att skaffa akvariefiskar. Vad jag vill ha sagt med detta är att det glädjer mig att läxan år 2003 ialla fall kan disskuteras på ett hövligt sätt. Kanske leder detta i förlängningen till mer genomtänkta läxor även om det kommer att ta lång tid innan de försvinner. Oavsett om man är för eller emot välkommnar jag debatten. |
|
Svar på tråden: Läser med glädje | |
|
|
Första gången jag är inne här! |
|
Skrivet av Monica | |
Skulle gärna höra vad ni har för argument emot läxor - själv har jag en mycket vetgirig 6-åring här hemma som tjatat sig till läxa varje dag av fröken. Det blir kanske annorlunda när nyhetens behag har lagt sig! Är det tiden, föräldrainsatsen eller konceptet som sådant som ni diskuterat? (Är inte alls kritisk - enbart nyfiken!) | |
Skillnad |
|
Skrivet av Sofia* | |
Det är stor skillnad på att av eget intresse ta hem skolarbete och att tvingas till att göra skolarbete man inte är motiverad till på fritiden. |
|
|
|
Viss kategori söker sig hit |
|
Skrivet av A-O | |
Jag skulle tippa att de flesta som besöker och skriver på denna sida kommer hit för att de har någon sorts besvär av läxorna. Om man gillar läxor, trivs med det konceptet så har man ofta ingen anledning att läsa mer postivit om saken. Att få gnälla av sig är däremot mer nödvändigt. Jag tror att det främst är därför som du läser fler inlägg om att läxor är bu, än att läxor är bra här. Jag tycker också att diskussionen är intressant, men jag anser att det oftast mest är förälderns attityd till läxan som avgör om barnen gör den eller ej och hur mycket gnäll det blir däromkring. Har för ögonblicket ingen lust att debattera läxor själv, men jag tycker att det är bra med läxor i stort, samtidigt som det självklart måste vara befogade läxor. Där bör det främst vara läraren som avgör om läxan är befogad eller inte, men att läraren bör lyssna på eleven och föräldrarna (men kanske inte alltid göra dem till viljes - de har inte heller den samlade bilden om elevens kunskapsutveckling). |
|
Jag är här mest för att |
|
Skrivet av J´s mamma ja även K´s mamma | |
få en uppfattning om hur det är ute i skolorna, hur olika det verkar vara med läxmängd/uppgifter. Att jämföra, få kött på benen inför ett ev samtal med lärare ang läxorna. Visst, det är väl flest som samtalar kring det negativa, men det behöver inte vara negativt i sig. Det kan ge stöd och tips för andra. Mina söner har alltid haft väldigt olika mängd läxor. Äldste 3-5 i veckan medan yngste 1-2 i veckan. De går i 4:an resp 3:an. Min äldste har dyslexi så det är ju extra tufft med hans uppgifter och tar mer tid givetvis. Men jag tycker det är en bra sida och jag är här så gott som dagligen.Jag hoppas på fortsatt bra läsning! Mvh J´s mamma ja även K´s mamma |
|
måste säga att jag inte är emot om |
|
Skrivet av turtle | |
inte det är _för mkt_ läxor. Tycker det är bra att de har någon läxa i veckan! Visst är det jobbigt för endel barn, men tror det är nyttigt också! Inte varje dag, inte hur många och hur långa som helst men 1-2 kortare läxor per dag. Kanke det man ej hinner med i skolan(?) Jag vet att man i min dotters skola helt enkelt inte hinner med allt man vill göra! Läxor behövs absolut tycker jag. Kontroll och repetition och övning - det är det man lär sig av också. |
|