lovet slut, läxorna trillar in... |
|
Skrivet av | ANONYM |
Ja då var lovet slut, "lyxlivet" med sovmorgon, dataspel, film, kompisar, bio, utelek mm mm är slut för denna gången. Grabbarna kom hem med väskorna fulla av läxor. Den äldste även besked om prov i engelska nästa vecka!!! SUCK! Ja bara att inse att man är tillbaks i det vanliga. Tjat, gnat, tårar och tandagnissel över läxorna. Äldste sonen har dyslexi, yngste nån form av "läxfobi" = "ska inte-vill inte-" göra läxanutbrott. Grabbarna går i 4:an resp 3:an. Själv är jag en trött smått läxdeppig moder som just nu längtar extra starkt efter jullovet! Vill just nu vara anonym om ni ursäktar. Dels för mina grabbars skull och dels för mitt smått "anti-depp"- inlägg. ANONYM |
|
Svar på tråden: lovet slut, läxorna trillar in... | |
|
|
Förstår precis.... |
|
Skrivet av 4-barnsmamman | |
Känner precis som du... Har en 14-åring med dyslexi som nyligen är utredd, hela skoltiden har vi fått stämpeln att VI (!) är dåliga på att lära honom läxorna och han är lite lat, men om vi bara läser 1/2 timme om dan med honom, och tvingar honom skriva några A-4 sidor varje dag så kommer det gå över!!!! Från det han var 7 år till nu så har vi haft konflikter varje dag utom skolloven. Så mitt förtroende för skolan är just nu 0.(så mycket bråk o gråt, förtvivlat barn, förtvivlade föräldrar som tar på sig skulden!) Så nu hoppas jag att det ska bli lite lättare. Han ska inte behöva skriva av sånt som läraren skriver på tavlan, han ska ha kopia på det, på prov så får dom inte längre rätta stavfel, uppsatser och andra skrivningar ska han få göra på datorn, muntliga prov!!! Hurra!!! men det är alltså vad han har rätt till, hur det blir återstår att se..... skeptisk till skolan visar motsatsen men det låter ju bra på pappret i alla fall.. | |
Läxhjälp |
|
Skrivet av Sofia* | |
Läxor är inte min pedagogiska modell, men mina kollegor delar gärna ut läxor. Men på skolan där jag arbetar finns det läxhjälp på skolan. Ett klassrum står öppet efter skoldaen och föräldrar och skolpersonal turas om att finnas till hands. Dit kan man gå varje dag om amn vill, eller bara när amn behöver. Kanske finns intresset på er skola? Släng ut iden på föräldrarådet. |
|
|
|
Pedagogisk modell |
|
Skrivet av Läxa???? | |
Jag är jätte intresserad av hur du gör när du inte ger läxor. På vilket sätt skiljer sig din undervisnning ifrån kollegornas? Hinner dina elever lika mycket som i de andra klasserna? finns det något speciellt som du gör eftersom du inte använder dig av läxgivning? Vilket år undervisar du i? Snälla berätta mer. |
|
Lite mer |
|
Skrivet av Sofia* | |
Jag undervisar i matematik och naturkunskap och musik i år 1-4. Har för närvarande 3 klasser. Jag vill och kan inte uttala mig om mina kollegors undervisning men själv arbetar jag mycket laborativt. Vi samtalar om tillfällen i deras liv eller skapar sagor som vi sedan försöker beskriva på olika sätt däribland med matematik, men även med bilder och ord. De har en bok där de skriver ma-uppgifter till sig själva och en klassisk mattebok som de arbetar sig fram i på "eget arbete". Vi har genomgångar av nya kapitel med de som råkar befinna sig där just nu och de berättar sedan för vrandra om hur de tänker när de löser uppgifter och problem. Vi spelar spel och bygger med mönster för att öva upp taluppfattning och talmönster. I min klass, som i alla, finns både svaga och starka elever men alla får möjlighet att arbeta på sin egen nivå och därför tycker de allra flesta att matte är kul. |
|
Dina skolbarn... |
|
Skrivet av 4-barnsmamman | |
Dina skolbarn är lyckligt lottade, önskar mina barn skulle fått dig som lärare.....(menar det verkligen) vad säger föräldrarna, ifrågasätter dom att du inte ger läxor? 4-barnsmamman |
|
|
|
Föräldrar |
|
Skrivet av Sofia* | |
Jag har föräldrar som gärna vill att deras barn har läxor. Jag börjar med att förklara att jag inte anser att eleverna behöver arbeta hemma, tiden i skolan räcker! Men vill de arbeta med sina barn hemme föreslår jag gärna böcker och spel som är bra. Tiden i skolan räcker inte för barnen om jag måste använda den till att göra, dela ut, samla in och rätta läxor. Mina elever gör böcker åt varandra som de som vill får ta hem, men det ska vara barnens intiativ att ta hem. Inte alla föräldrar håller med mig om lekens betydelse i barnens liv men få ordnar "läxor" själva när inte jag gör det åt dem. |
|
g |
|
Skrivet av Philip Pappan | |
f | |