Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tänk vad olika det är med läxor

Skrivet av Pappa som undrar
Min son (9 år går i trean) har som jag och han uppfattar det två läxor och sen blir det ibland ytterligare en. Det ena är veckans ord vilket han "glömt bort" 50% av gångerna - för han har ju som mest ett fel bara. Om han gör läxan dvs läser veckans ord och skriver dem en gång så har han aldrig fel.

Den andra läxan är att han ur en text som han läst skall göra tre av en rad olika uppgifter. Han väljer alltid att ta ut fem verb, substantiv och adjektiv samt illustrera dem och sätta dem i bokstavsordning. De andra uppgifterna som han kan välja mella är att illustera texten han läst, beskriva någon av personerna som förekommer i texten, leta reda på fem motsatsord eller synonymer. Denna läxan brukar han göra på söndag eftermiddag så att den är gjord för veckan. Han har inga problem med synonymer eller motsatsord (det har jag testat).

Därutöver har de ibland engelska eller matte. Matte gör han i skolan på lektionerna och engelska gör han i skolan på lektionerna dessutom gör han engelska frivilligt varje dag så den eventuella läxan i engelskan struntar han i.

Sonen tyckar att skolan är kul men tycker att de är för mycket väntan på lektionstid. Och läxor tycker han knappt att de har några. Det var mer läxor i ettan och tvåan (då kunde de få uppgift att mäta hur stort köket var hemma, räkna antal fönster, ta med sig minst tre saker som började på en bokstav och som var små etc

Nu till saken. I klassen har många föräldrar ondgjort sig över att det är så många läxor??? De har till och med ringt till fröken och klagat. Jo de har ju i läxa att de skall kunna 3:ans och 4:ans gångertabell. Men snälla det gjorde de ju i tvåan. De tyckar att fröken är för sträng som sen kör med gånger tabellen så att den skall sitta som ett rinnande vatten - är det fel? Okej det kanske är en läxa men varför ägnar man sig åt att gjöra samma sak om och om igen?

Sen kan jag hålla med om att man inte behöver utsätta barn som har särskilt svårt för matte eller svenska genom att lämna tillbaka veckans ord (10 ord) med 8 fel på till någon som har svårt med stavning. Man kan låta eleverna skriva svaren och lämna in dem samt iaktta tiden för att jämföra med antal fel.
Svar på tråden: Tänk vad olika det är med läxor

Lagomt

Skrivet av  Ia
Jag tycker det verkar vara lagomt med läxor för att var treor. Om din son inte tycker att läxorna eller lektionerna är någon utmaning så är mitt bästa tips att prata med läraren. Men du förstår vilket dilemma hon måste ha, när många andra föräldrar klagar?!