Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läxor - Bråk !

Skrivet av arina
Hej! Ge mig råd, jag har en dotter 9-år som inte tycker att läxorna är roliga, vi bråkar om det nästan varje dag. Dessutom går det inte jättebra för henne i skolan så fröken vill att hon ska träna x-tra mkt hemma och det resulterar i ännu mera bråk tjat och gnat.
Hon går i 2:an och har svårt med matten och läser ganska dåligt, stakar sig mkt och har svårt med nya ord. Har ni några råd att ge mig, vi har verkligen hamnat i en återvändsgränd utan väg ut....
Svar på tråden: Läxor - Bråk !

Jag tror

Skrivet av  guldkant
ni behöver ett tydligt belöningssystem. Gör en tabell och köp hem några guldstjärnor och bestäm att när hon erövrat fem så får hon något eller göra ngt som hon tycker är kul( spela spel, gå till simhallen eller vad det nu kan vara. Detta brukar funka på barn i hennes ålder!

Inte skolarbete hemma

Skrivet av  Sofia*
Samtala med fröken om vad det är exakt hon behöver träna på. Träna sedan detta på annat sätt än vad de gör i skolan. Jag kan förstå din dotter, hela dagen jobbar hon hårt med svåra saker och sedan ska hon komma hem och fortsätta.
Använd kvällarna till att spela roliga spel.
Trivial Persuit tränar läsning, Yatzy tränar matte. Fia med knuff tränar taluppfattning och strategiskt tänkande. Pictionary tränar förmågan att uttrycka sig i bild. Behöver man öva på större tal är Monopol utmärkt.
Läs sagor, det utvecklar läsförmågan. Läs gärna bilderböcker där barnet vill vara med och se på bilderna, vartefter deras läsförmåga utvecklas kommer de att titta på bokstäverna och följa med i det de hör.
Så kan du hjälpa din dotter utan att behöva bråka om läxor.

Bra idéer! En till...

Skrivet av  Maria
..laga mat och baka tillsammans! Läsa recept och räkna deciliter och matskedar mm är nyttig träning.

Tack för hjälpen. (imt)

Skrivet av  arina
*