Sofia* Gillar dina idéer :O) |
|
Skrivet av | åj67 m Hanna-93, Malin-94 Ludvig-030203 |
Jag skulle behöva hjälp med ett roligt sätt att öva multiplikationstabellen på med min dotter som går i fyran. Som det är nu kan jag tjata och tjata de olika tabellerna men svaren är borta ur huvudet lika snabbt som jag har nämnt dem. Vi har provat multiplikations-memory och och ett datorprogram men det hjälper inte. Jag skulle behöva fler idéer på hur man skall skoja till det hela lite. Tack på förhand, |
|
Svar på tråden: Sofia* Gillar dina idéer :O) | |
|
|
Börja med 9:an! |
|
Skrivet av Ulrika | |
Den är roligast och himla lätt att lära sig, sen kanske det känns roligare när man vet att man kan en tabell bra. Nian är ju kul för att det går att leka med siffrorna och att det finns lätta knep: Börja skriva såhär: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Sen lägger du till en kolumn i omvänd ordning: 0 9 (9x1) 1 8 (9x2)osv 2 7 3 6 4 5 5 4 6 3 7 2 8 1 9 0 Aha, nu har vi ju alla tabellprodukterna...dessutom ser vi att alla sifferparen faktiskt summerar till 9! Om vi nu bestämmer oss för denna minnesregel, om vi tar 9X? så ska svaret börja på en siffra 1 lägre än ?. DVS 9 x 3 = 27 svaret börjar på 2, som är en lägre än 3, och ska summera till 9, 2+7 = 9!! Barn brukar gilla när det finns knep... |
|
Lättare med fingrar |
|
Skrivet av Matteläraren | |
Det lättaste sättet att lära sig just nians tabell är att använda sina tio fingrar. Man håller händerna framför sig så att tummarna pekar utåt. Ska man tex räkna ut 9x7 så böjer man finger nr 7 (höger ringfinger) och då får man 6 fingrar till vänster och 3 fingrar till höger om det böjda fingret, således blir svaret 63...9x6 böj finger nr.6 = 54...osv. | |
|
|
Det är inte |
|
Skrivet av lärare åk 6 | |
du utan flickan som ska traggla tabellerna! Sätt upp tabellerna på olika ställen hemma, på toaletten tex. I övrogt så tycker jag att du ska satsa på mutor! Ge henne delmål och när hon klarar dem får hon en belöning. Det enda som funkar är att nöta in tabellerna. Jag tycker det är bäst om hon läser högt för sig själv ett gånger sju är sju, två gånger sju är fjorton osv tills hon kan dem som ett rinnande vatten. | |
Tabellspelet |
|
Skrivet av Sofia* | |
En liten lek/spel som vi gör i skolan är popcornspelet. Det går till så att man har en skål med popcorn eller russin (eller något annat gott). Två tärningar har man. Så slår man med tärningarna och tar ur skålen vad de visar. Tex en 5 och en trea betyde att du får fem gånger ta tre popcorn, kolla hur många du fick innan du äter upp dem och det är nästa persons tur. När de börjar kunna tabellena lägger vi till bingobrickor med "svaren" på. Då blir det mer tävling. Så småningom börjar de kunna tabellerna utantill och vet hur många d ska ta utan att räkan. Leken ger en bra förståelse til vad multiplikation är. Och gott är det! | |