Har en liten fråga.. |
|
Skrivet av | Carina, Celine 9602 å Harley 9802 |
Hur utformas era barns läxor? en gång kom det hem papper som inte jag vet hur man ska göra med, det står inget om vad man ska göra. Eller ska barnen ha fattat det när fröken delar ut läxan? Det var hus som var olika höga och under taknocken satt siffran som motsvarade antalet våningar. På några av våningarna stod det siffror, lite huller om buller. Alltså inte i "rätt" ordning på nåt sätt. Jag tolkade det som att barnen skulle på tex. huset med 5:an på så skulle alla våningar bli 5, men jag var osäker så jag frågade fröken.... Hon kom inte ihåg hur det var men trodde att man skulle skriva granntalet, dvs om det stod 5 skulle man skriva 6 osv. Men hon var inte säker? Fast på en del våningar stog inget tal alls så då ska man hitta på? Fröken sa att hon skulle se om det var många som hade svårt att förstå den så skulle hon förklara bättre, men vi har inte fått nåt tillbaka ännu, så jag vet inget om det vart fel iallafall. Den kändes så ologisk... Ni kan ju förstås inte svara för denna läxa men hur brukar era barns matteläxor se ut? |
|
Svar på tråden: Har en liten fråga.. | |
|
|
Kompishus |
|
Skrivet av Sofia* | |
Låter som ett kompishus, varje våning ska adderas så att summan blir det tal som står i taket. Dessa tal brukar kallas talkompisar. | |
Det var det jag trodde |
|
Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802 | |
men fröken sa annat lite svävande så där som om hon inte visste vad hon lämnat ut tull barnen.... jaja, hon kanske inte sa nåt sen då hon såg att hon sa fel till mig. Det är synd att man aldrig träffar fröken naturligt som man gör med fritids (och dagis), det faller sig naturligare att fråga då. |
|
|
|
Alla varianter |
|
Skrivet av Ullen | |
Jag har varit med om alla varianter på matteläxor. Från färdiga läxor som finns längst bak i matteboken, med enbart vanliga tal av en typ som eleverna redan räknat i skolan, till olika lösa papper helt utan förklaringar. Även jag har varit med om att inte ens läraren förstått hur läxan skulle göras. När vi inte förstår brukar vi skriva det, med namnteckning av en vuxen, så att läraren vet att barnet inte hoppat över läxan av slöhet. | |
Tillägg |
|
Skrivet av Ullen | |
Jag har vid föräldramöten eller utvecklingssamtal kollat med läraren hans/hennes principer för läxorna. Är det barnets eller föräldrarnas ansvar att de blir gjorda? Hur informerar han/hon barnen och/eller föräldrarna om vilka läxor barnen har och hur de ska göras? Brukar kännas bra att veta när problem med läxorna uppstår. | |
tack för svaren |
|
Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802 | |
känner att jag bara "hoppade över" dig, det var itne min mening! sorry! Jo, jag ska nog åxå ta upp med fröken vilka principer och hur hon informerar, så jag vet vad jag har att gå på. Får skylla på att min dotter och jag bara är "ettagluttare" ännu! :) |
|