Hitta energi till läxläsning... |
|
Skrivet av | Ejna |
kan ibland vara svårt. Jag har en dotter som börjat första klass och hon har läsläxa varje dag. Jag tycker det är bra att de övar på sin läsning varje dag och vill verkligen uppmuntra min dotter och visa henne att skolan är viktig. Men hur hittar ni energin att varje dag vara en possitiv och pedagogisk förälder?? Vissa dagar känner jag att jag har extra energi och kan läsa saga osv men vissa dagar har jag ingen ork över till "läxläsning" känns det som. Jag måste verkligen bita ihop ibland för att inte visa min dotter att jag inte vill. När tycker ni en bra tid för läxläsning är? |
|
Svar på tråden: Hitta energi till läxläsning... | |
|
|
usch ja känner igen... |
|
Skrivet av mandelblomman | |
Läxa varje dag tycker jag generellt är för mycket, även om det "bara" är en läsläxa. Betyder det att du kan läsa för henne i stället för en saga, så hade vi då de hade läsläxa. När hon lärde sig läsa kunde jag lyssna då jag ex lagade mat eller något, nu läser hon som ett rinnande vatten o lsäer sin läsläxa helt själv. Men jag kan lugnt erkänna att vi hoppade över det i bland då orken helt enkelt inte fanns efter en lång dag på jobbet, med mat kvar att laga o trötta barn. Sedan kanske vi läste lite mer andra dagar, tycker det är OK att göra så! |
|
när dottern började |
|
Skrivet av turtle | |
skolan och gick åk 1-2 så hade de läsläxa men hade också varje dag nåt som kallades "En kvart om dagen" vilket betydde att man skulle läsa tillsammans en kvart varje dag. Om det sen var läsläxan eller någon saga eller annat spelade inte så stor roll. Men läsa tillsammans. Vi gjorde ofta lite mysigt för oss - myste i soffhörnet med tända ljus och invirade i filtar och läste. Iblan läste vi varannan rad, ibland läste hon allt ibland jag allt, ibland varsin sida etc Ibland gick vi ut i skogen och satt på varsin sten och läste...ibland läste hon rätt och slätt för mig när jag lagade mat och hon satt vid köksbordet. Ofta pratade vi sen om det vi läst för att lite kolla om hon mindes vad hon läst om eller om hon bara tradat sig igenom texten. Ibland kändes det bara "usch" men oftast hade vi trevligt och att det gav sånt bra resultat är jättekul - ungen är nu världens bokmal!! |
|
|
|
Låter väldigt... |
|
Skrivet av Ejna | |
pedagogiskt och bra, önskar att mina föräldrar gjorde så när jag var liten. Nu när jag själv är mamma till två får jag helt enkelt inte tiden och orken att räcka till och börjar förstå mina egna föräldrar... Men att ta sig tid och hitta ett bra sätt att både ha en trevlig stund och inspirera barnet att lära sig läsa m.m är det ultimata. Min dotter får hem både läsläxa som vi ska vara med på och böcker som vi föräldrar ska läsa inom en viss tid. Jag tycker det blir för mycket det skapar någon form av prestationsångest. | |
Det var nog inte så mkt |
|
Skrivet av turtle | |
för att vara pedagogisk (medvetet i alla fall) som vi gjorde på detta sätt. Utan för att få det hela lite mysigare och roligare. Det är onekligen lite tråkigt att sitta dag ut och dag in vid samma tråkiga köksbord och läsa läsläxan. För att jag skulle ha orken och dottern inspirationen att läsa så gjorde vi så här. Kan ju tillägga att dottern lärde sig läsa bra, och hoon ÄLSKAR att läsa! Det är det hon fördriver den mesta tiden med! Bokmal var ordet. Hoppas lillsyrran hennes blir likadan. Återstår att se. |
|
Jag fejkar... |
|
Skrivet av LO | |
Läste aldrig läxor själv, då jag gick i skolan på 70-talet när det inte var så noga med det... Jag låtsas att läxor är jättekul. Biter ihop varje dag, eftersom jag vet värdet av att göra dom. Jag har inte heller någon ork för läxorna, men jag biter ihop och fejkar att det är buskul. Så läxorna här är inget problem, för mina barn tror att jag tycker att det är buskul... :) |
|