Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läxor

Skrivet av Anki
Jag tror att det enda ämnet man behöver läxor i är språk. Man kan inte lära sig ett språk utan att repetera, repetera och repetera.
Annars känns det ofta som att läraren ger läxor "bara för att".

Svar på tråden: Läxor

???

Skrivet av  glada fröken
Och matten? Att träna in multiplikationstabellerna?

Jag blir lite full i skratt av att vi lärare skulle göra det "bara därför att". Jag menar, det är inte någon större lustifikation för oss lärare att först tänka ut en vettig läxa som kan anpassas efter varje barns behov och ämnets mål, sedan formulera och skriva ut, för att sedan tjata sig blå att den blir gjord och sedan sätta sig att rätta dem...

Jag skulle helst slippa läxor, jag med. Men de har ett klart och viktigt syfte och det får jag och många med mig stå ut med.
 

Jag är läxfri lärare

Skrivet av  Sofia*
JAg arbetar just nu som speciallärare och slipper läxor. Men jag har arbetat som klasslärare och jag delar inte ut läxor då heller! Det går att arbeta utan, man får tänka om lite men det går bra. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om du vill.
 

Jag har turen...

Skrivet av  glada fröken
...att slippa stor del av det eftersom jag jobbar med läxflitiga kollegor som mer än gärna fyller i "luckorna" (matte, eng). Men tack för erbjudandet! Själv har jag märkt att det oftast är föräldrarna jag måste övertyga när jag inte ger så mycket läxor. Samma erfarenhet?
 

Föräldrar

Skrivet av  Sofia*
Jag har ofta mött föräldrar som vill ha läxor. Men jag är till för barnen! Jag ger gärna ett räknehäfte eller likannade till föräldrar som vill göra arbetsuppgifter till sina barn, jag rekommenderar böcker de kan köpa. Jag kan inte se att det är min uppgift som lärare att ge dem material att använda till att utveckla sina barn på hemmaplan. När det gäller ett annat argument, insynen, så berättar jag om vad vi gör i skolan, oftast skickar jag hem veckobrev varje vecka. Men jag håller med dig, det är inte svårt att övertala barnen om att de borde leka på eftermiddagarna. Men jag brukar lyckas få föräldrarna att inse att lek är en viktig del i barnens utveckling och att skolarbetet inte får gå ut över den, på samma sätt som leken inte ska gå ut över skolarbetet. Var sak har sin tid och sin plats!
 

HEJ SOFIA!

Skrivet av  Anette
Jag måste få fråga dig en sak. Jag hoppas att du tar det på rätt sätt!!!
Du skrev att du nu jobbar som speciallärare, tidigare klasslärare.
Är det vanligt att klasslärare jobbar som speciallärare, eller? Gör man något komplement i utbildningen eller går man nån spec.lär.utbildning?
Vi har en situation på sönernas skola där specialläraren gick i pension och den nya
är mellanstadielärare som fick placeras om i besparingar och jobbar nu som speciallärare.
Jag undrar liksom om det är vanligt? Krävs det inte utbildning? Får man nån uppdatering? "vår" spec.lär har dålig koll och verkar väldigt osäker i hur hon ska hjälpa barnen som går dit.......
Frågorna blev många och jag hoppas att du har lust att svara.
hälsn Anette
 

inte Sofia

Skrivet av  Qanna
men kan ju säga att en speciallärare ska ha just speciallärarutbildning till skillnad från den vanliga grundskollärarutbildningen som en "vanlig" lärare har. En spec.lärare ska ju kunna bistå klasslärarna med spetskompetens när vi så behöver (t.ex vid barn med diagnoser av olika slag). Däremot så är det inte ovanligt att övertaliga lärare har en "spec.lärartjänst" men då främst resursar bland barn som helt enkelt behöver lite extra stöd och mindre grupp.
 

Finns ingen utbildning...

Skrivet av  Sofia*
Det finns inte längre någon speciell utbildning till speciallärare, man kan läsa till specialpedagog men den har en lite annan inriktning. Många av oss som arbetar som resurslärare och speciallärare har dock diverse extra kurser och framför allt ett stort intresse för barn med särskilda behov. Även om många har placerats av ekonomiska skäl (det är pengarna som styr överallt) så är vi många som är handplockade bland en mängd kollegor eftersom vi besitter rätt kunskaper och har den fantasi, tålamod och erfarenhet som behövs.
 

jo?

Skrivet av  Qanna
visst 17 finns spec.lärarutbildningen kvar. Har en kollega som läser den just nu. Vad menar du med annan inriktning?
Visst finns det många lärare som har en resurstjänst men det är ju inte alls samma som spec.lärare. Spec.läraren är ju den i a-laget som har det yttersta ansvaret för elevvården och bör ha en annan kompetens än vi andra. Sen att vi klasslärare resursar för varann förstås och gör det bra - det är en annan sak.
Dessutom är jag övertygad om att det finns pedagoger som är underbara i spec. rollen men det är ju då samma diskussion som den man kan ha kring obehöriga lärare överlag.
 

Vidareutbildning?

Skrivet av  Sofia*
Jag ska inte svära för jag ahar inte läst lärarhögskolans katalog på länge. Men här drog de in den utbildning som hette speciallärare för ganska många år sedan, den kan ha kommit tillbaka. Är det en vidareutbildning som kräver en grundskollärarutbildning i botten?
Personligen har jag en hel del extrautbildning men den har jag läst som enstaka kurser och annan vidareutbildning.
 

Angående specialpedagogutbildning

Skrivet av  EL
kan man läsa lite på Barn som yrke här på snack. Sid 2 där Wondergirl fått svar på sin fråga om utbildning.
 

Varför tror du att

Skrivet av  Jämställd pappa
svenska elever är efter i matte. Jag tror att man måste träna men att man kan välja att göra det utan läxor. Läsning och räkning kan man inte få riktigt flyt på utan att träna. Det som sker i skolan räcker inte till men sen kan jag hålla med om att läxor där alla skall göra samma sak inte är nödvändigt men barnen måste öva, öva, öva och åter öva.

Sen hadlar det kanske mer om att föräldrar och skola samarbetar och att man går emot samma mål. Dvs hemma får barnen tillämpa sina färdigheter (får en mening och förståelse för lärandet). När barnen inser att övning ger färdighet så börjar det själva öva. Sonen har kommit med en önskan om att vi när vi åker bil bara han och jag så skall vi alltid tala engelska. Jag bad honom förklara varför och hans svar var att om man inte får öva så lär man sig inte helt och fullt.

Min dotter som kämpar med läsningen har äntligen hittat en bok som hon gillar och verkligen tjatar på att jag skall läsa vidare i - men icke sa nicke. Jag kan läsa var fjärde eller var femte sida när hon har varit duktigt och läst själv. Sen läser jag gärna vilken anna bok som helst för henne men träna det måste hon själv. Hon skulle aldrig få upp färdighet på att läsa om hon inte övade hemma också (läxa eller ej).
 

Det är sant

Skrivet av  Anki
Matten på mellanstadiet kan också vara ett undantag.
 

Multiplikationstabellen

Skrivet av  Förälder och lärare
är rent tragglande och utantillrapande. Mycket viktigare är att förstå hur man räknar multiplikation!

Undrar hur många lärare som vågar ifrågasätta multiplikationstabellsläxor - de hör ju till, så gjorde man ju förr, man måste ju, föräldrarna vill det osv. Heder åt nytänkande lärare som förstått att det många gånger är lika effektivt att ha en visuell inlärning, dvs ger varje barn en tabell att ha och titta på så länge de behöver det, sätter en multiplikationstabell på väggen mm. Det finns massor av sätt som är att föredra framför läxor, med lika goda (bättre??) resultat. För snacka om tråkig och för många frustrerande läxa.
 

Ursäkta

Skrivet av  Jämställd pappa
Har du inte förstått behovet och nyttan av just denna kunskap? Ja det är rent tragglande och utantillrapande och nödvändigt i det verkliga livet. Samtidigt måste det finnas en absolut förståelse för hur man räknar multiplikation men där haltar det också tyvärr. Hur många inser att påstående om att två tal multiplicerade med varandra alltid blir större än något av talen är falskt?

Matte överhuvudtaget är satt på undantag i den svenksa skolan. Barnen får inte grunderna och sen är det ett evigt upprepande av samma sak. Geometri, vinklar, procent, ekvationer mm kan och bör intföras tidigare. Ibland tror jag att många missar mycket på grund av att de blir sittande med plus, minus och gånger. Min dotter som har svårt för utantillräkning (kommer att behöva lära sig grunderna tiokamrater, multiplikation mm utantill) har lättare för svårare matte och en förmåga att se spännande mattematiska sammanhang. Det jag tyvärr inser är att skolan inte har förmåga, kompetens eller ens kunnande för att ta tillvara detta.
 

Vilket?

Skrivet av  Förälder och lärare
Vill gärna höra din egen formulering om det klara och viktiga syftet med läxor, som du ger trots att du helst vill slippa. Det finns skolor med lysande resultat bland eleverna fast de har helt läxfritt. Hur går det ihop?
 

Lite nyfiken...

Skrivet av  Fia
...på det här med "läxfritt". Kan du ge exempel på "läxfria" skolor som har lysande resultat?

Kunskapsskolan har ju här getts som exempel på "läxfri" skola (men hemarbete förekommer ju där ändå verkar det som). Tittar man på statistiken så ligger dock resultaten på Kunskapsskolorna (här i Stockholm i alla fall) lägre än vad de borde göra med hänsyn till elevunderlaget och dess bakgrund, ännu lägre med tanke på att de är friskolor (=engagerade föräldrar) som brukar ha bättre resultat än kommunala skolor.
 

OK. MIN EGEN formulering...*tänker*

Skrivet av  glada, men rejält fredagströtta, fröken
Läxa kan vara till för att
1. träna in utantillkunskap, tex ovan nämnda mulitplikationer, tiokamrater, glosor och rättstavning. Det sker lättare i hemmet med lugn och ro och nötandet kan anpassas till barnets egen förmåga att lära sig utantill. Det finns fler exempel: högläsning, lästräning, kartor...
2. Komma-ikapp eller göra-klart-läxor. Ibland behöver man samla ihop klassen för att kunna gå vidare med ett nytt moment eller starta en ny kurs/nytt tema.
3. Ansvarsträningen. Läxorna har ett övergripande syfte att träna tre moment; komma ihåg att ta hem läxan, att genomföra den (helst på eget initiativ) samt att komma ihåg att ta med den tillbaka på utsatt tid.

Sen har vi en liten specialare när man jobbar med yngre skolbarn som bara läääääängtar efter läxor. Då blir det mer läsa, rita, skriva - läxor. Men de får nog kallas för någon sorts nöjesläxor. Och det nöjet brukar liksom gå över med tiden... ( Fast det är charmen med lågstadiet: Snälla fröken, KAN vi inte få läxa..?*tindrar med ögonen*)
 

Artiklar från Familjeliv