Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läxor

Skrivet av Anki
Jag tror att det enda ämnet man behöver läxor i är språk. Man kan inte lära sig ett språk utan att repetera, repetera och repetera.
Annars känns det ofta som att läraren ger läxor "bara för att".

Svar på tråden: Läxor

???

Skrivet av  glada fröken
Och matten? Att träna in multiplikationstabellerna?

Jag blir lite full i skratt av att vi lärare skulle göra det "bara därför att". Jag menar, det är inte någon större lustifikation för oss lärare att först tänka ut en vettig läxa som kan anpassas efter varje barns behov och ämnets mål, sedan formulera och skriva ut, för att sedan tjata sig blå att den blir gjord och sedan sätta sig att rätta dem...

Jag skulle helst slippa läxor, jag med. Men de har ett klart och viktigt syfte och det får jag och många med mig stå ut med.
 

Jag är läxfri lärare

Skrivet av  Sofia*
JAg arbetar just nu som speciallärare och slipper läxor. Men jag har arbetat som klasslärare och jag delar inte ut läxor då heller! Det går att arbeta utan, man får tänka om lite men det går bra. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om du vill.
 

Jag har turen...

Skrivet av  glada fröken
...att slippa stor del av det eftersom jag jobbar med läxflitiga kollegor som mer än gärna fyller i "luckorna" (matte, eng). Men tack för erbjudandet! Själv har jag märkt att det oftast är föräldrarna jag måste övertyga när jag inte ger så mycket läxor. Samma erfarenhet?
 

Föräldrar

Skrivet av  Sofia*