Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Qanna

Skrivet av Sofia*
Malmö högskola erbjuder ingen speciallärarutbildning. Bara specialpedagogutbildningen, den ersätter numer den gamla speciallärarutbildningen. Men specialpedagogutbildningen handlar mycket om ledarskap, handledning och skolutveckling. Inte så mycket om hur man praktiskt undervisar barn med särskilda behov, så som den gamla utbildningen gjorde. Specialpedagogutbildningen är samma för lärare, förkollärare och fritidspedagoger och förutsätter alltså inte att man har erfarenhet av att undervisa.
Man blir säkert en bättre speciallärare av att läsa den utbildningen, all form av vidgade vyer är av godo när man arbetar som speciallärare. Men som speciallärare är min roll att praktiskt kunna hjälpa enskilda elever och till det behövs annat än skolutveckling och ledarskap.
Jag vet att man kritiserade att den gamla utbildningen togs bort och jag hoppas att den kommer tillbaka.
Svar på tråden: Qanna

Ja, speciallärarutbildningen

Skrivet av  yrla
är borta. Förr blev man speciallärare genom att läsa 20 p extra efter lärarutbildning, nu krävs det 60 p för att bli specialpedagog. Spec.pedagogen har, som flera skrivit, ett övergripande ansvar och ska egentligen inte arbeta så mycket direkt med eleverna utan i stället handleda klass/ämnes/förskollärare, så att barnen får hjälp i den stora gruppen.
Men det vet och förstår vi alla att det inte kan bli en effektiv hjälp, därför finns det på många skolor lärare som får speciallärartjänster för att de har ett genuint intresse för de pedagogiska utmaningarna som barn i behov av särskilt stöd genererar. Ofta har dessa lärare kurser i tex dyslexi och dyskalkuli.
 

jättebra

Skrivet av  FrökenS
vi har en jättebra specialpedagog som gått den nya utbildningen. Hon har varit ett fantastisk lyft för våra svaga elever. Vi jobbar i ett nära team och hon står alltid på barnet sida och tittar kritiskt på oss lärare och hur vi gör - sen hjälps vi åt att anpassa och ordna så att det ska bli bättre. Dessutom har hon viss en-till-en och några smågrupper. HOn är en mästare på åtgärdsprogram och spindeln i nätet.

Hon är bättre än de speciallärare jag träffat eftersom hon har en större helhetssyn.