Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sofia*

Skrivet av Fia
Hur fungerar det på högstadiet på din läxfria skola? Hur ser betygskriterierna ut? Kan eleverna uppnå MVG i de teoretiska ämnena helt utan hemarbete? Har eleverna på högstadiet skriftliga prov? Och om de har det, sker all förberedelse inför proven i skolan?

Som "systemet" ser ut nu så finns det ju betyg på olika nivåer på högstadiet, och kriterier för dem, och jag har svårt att se att eleverna kan uppnå kriterierna för de högsta betygsnivåerna utan att någonsin arbeta hemma. Och så länge som det finns betygsnivåer att nå upp till så kommer ju en del elever att vilja försöka nå dit. Om betygen för VG och MVG skulle tas bort så är jag övertygad om att eleverna skulle arbeta mycket mindre hemma, och de flesta skulle klara av G i alla ämnen utan något hemarbete. Stressen skulle förmodligen minska en hel del, men hur skulle det bli med kunskaspnivån? Dessa frågor är intressanta att diskutera, men man måste nog vara medveten om att målet med skolan, och de olika kriterierna, måste ändras om en högstadieskola helt utan hemarbete ska införas.

Svar på tråden: Sofia*

Eleverna arbetar hemma!

Skrivet av  Sofia*
Nu går inte mina barn på högstadiet än. Den skolan där jag arbetar är det inte alla som arbetar läxfritt men på den mina barn går gör alla det. Så full insyn har jag inte. Men, eleverna arbetar hemma! De har arbeteb med deadline, de har glosor som alla andra, men inte läxor! Barnen har tex 10-20 glosor per vecka men eftersom de själva styr en del över skoldagen kan man välja hur man vill arbeta och hur och vad man behöver hjälp med.
Ibland har de ett större arbete som ska redovisas och då kan det behövas att man övar hemma, men itne heller det blir en läxa där någon annan har bestämt vad du ska lära dig och när.
Vad gäller betygskriterierna så följer de den nationella läroplanen där finns ju kunskapsmålen och de har samma kunskapsrelaterade betyg som alla andra skolor. Några prov förekommer dock inte, mer än de nationella. Däremot redovisas kunskaper, men det ligger på eleverna att visa vad de kan!
 

OK

Skrivet av  Fia
Det känns väldigt rörigt det här med vad som är läxfri skola resp. skola med läxor. Det verkar vara väldigt olika hur man definierar ordet "läxa". Att ha glosor som man ska öva på skulle nog jag kalla läxa t.ex. Den skola du beskriver, och som du kallar "läxfri" liknar ganska mycket de skolor som mina högstadiebarn går i, fast jag vet inte om de egentligen anser sig vara "läxfria".

Men många som debatterar mot läxor här verkar ju vara emot hemarbete överhuvudtaget, dvs de tycker att allt skolarbete ska utföras i skolan. De vill ju i så fall ha skolor som har gått ännu längre än s.k. "läxfria" skolor. Finns det sådana skolor överhuvudtaget, dvs. "hemarbetsfria" skolor?
 

Det vet jag inte

Skrivet av  Sofia*
Jag arbetar i en vanlig kommunal skola, men jag arbetar läxfritt. Dvs jag skickar inte hem arbete, elever som känner eller vill ta hem saker får gärna göra det. MEn i samråd med mig. Mattebeöckerna får de tex inte ta hem.
Mina barn går på en freinetskola, där är hela pedagogiken helt annorlunda och det är svårt att beskriva den bara utifrån läxor och hemarbete. Men glosorna tex förhörs aldrig! De delas ut, "detta behöver ni", en del barn arbetar med dem i språkverksataden i skolan, andra tar hem dem. Andra behöver helt enkelt inte plugga in glosor utan kan tillräckligt för att klara sig ändå. Språklektionerna ser helt annorlunda ut och därför kan det te sig underligt om man ser dem med den vanliga skolans referensramar för ögonen.
Man kan ju arbeta hemma med att bara fundera också, eller diskutera med föräldrar. Sånt hemarbete har de.
Skolor helt utan hemarbete låter inte bra tycker jag, skolan ska vara en del av barnets liv och kännas meningsfullt. Men det får aldrig bli tvång och nya kunskaper tycker jag man ska ta in för att man känner att man behöver dem, inte för att någon annnan menar att de kanske behövs senare.
 

Jag läste lite...

Skrivet av  Fia
...på nätet om några Freinet-skolor (bl. a. i Lund samt i Botkyrka). Där verkar det förekomma både läxor, läxförhör och prov, men det kanske är olika på olika Freinet-skolor. I Lund hade t.ex. en mellanstadieklass både multiplikationstest och läxförhör i engelska i sin veckoplanering och i Botkyrka pluggade 9:orna hårt inför ett prov i främmande språk. På samma sätt så kan ju upplägget i s.k. "vanliga" skolor, kommunala och friskolor, variera mycket också, alla är ju inte "strikt traditionella" utan hämtar inspiration från olika pedagogiker och forskningsrön.

Men det skulle vara intressant med ett exempel på en högstadieskola i Sverige som är "läxfri på riktigt".
 

Liten rättelse...

Skrivet av  Fia
...det var Freinet-skolorna i Botkyrka och Göteborg som jag tittat på, inte Lund (det var fellänkat på Freinet-hemsidan).
 

Varför får dina

Skrivet av  lärare åk 4
elever inte ta hem matteboken?
 

För att jag vill veta vem sog gjort den!

Skrivet av  Sofia*
Jag har många gånger träffat på elever som gjort hemma i matteboken men som sedan inte kan det som de arbetat med. De har fått "hjälp" av syskon eller föräldrar som inte kunnat förklara. Inte helt sällan kommer de till skolan med en mattebok där jag kan se att det inte är de själav som skrivit i svaren. Vi har mycket dålig ekonomi på skolan och jag vill att det lilla vi kan köpa in används effektivit. Så vill de ta hem matte får de ta hem ett räknehäfte, där kan de skriva uppgifter till sig själva och arbeta med. Men matteboken jobbar vi med i skolan.
 

Artiklar från Familjeliv