Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför??

Skrivet av Annie
Varför ska vi avskaffa läxor i de klasser och/eller skolor som har enorma problem med barn som stör lektion efter lektion där det inte finns pengar till resurser? När lärarna är sjuka så tas det in obehöriga lärare av ekonomiska skäl (även svårt att få tag på lärare) och undervisningen faller ÄNNU mer neråt.
Ger man som lärare läxor för att barnen ska ha en rimlig chans att hinna med och uppnå de mål läroplanen visar så är det ju inte för att tetas med alla?
Ni som bor i skolor med bra resurser, GRATTIS! Det är inte alla förunnat.
Vissa saker måste tragglas in och tar man läxor med barnen 10-15 minuter varje dag så blir det inte så farligt i längden. Har man en kommunikation med mentorn om man har ett barn med problem så går det också att lösa.De som har barn som upplever skolan som ett fängelse och har svårt att lära sig, prata med skolan istället frö att avskaffa läxor för alla...?
Alla propagerar för en rik fritid, visst, men handen på hjärtat, orkar ni själva hålla på kväll efter kväll?
På de arbetsplatser jag har varit ser man direkt de som har en sk aktiv fritid och är ute varenda kväll på än det ena än det andra, arbetet blir lidande liksom arbetskamraterna, dyka upp klockan halv 10 på fm medan kunderna har ringt sedan kl åtta, kvittar det genom att jobba till 5-6 på kvällen och direkt efter det på kurs...? I vår skola säger flera lärare ifrån till föräldrar vars barn somnar i klassrumet pga det är fotboll,hockey, dans, bio än det enda än det andra och de orkar inte hålla sig vakna på sin sk arbetsplats.
Att hitta en balans är jättesvårt men att bara dra allt över en kam är ju fel, de som är rika kan säkert sätta sina tonåringar i internat, speciallärare m m och ändå klarar det av det men vi andra som inte har den möjligheten utan vill att den helt vanliga svenska grundskolan ska ge våra barn en rik och kunskapslyftande grund att stå på. Om det då är i form av lite läxor, låt det så vara!
Skolan är så förändrad idag, mycket till det sämre pga flum och ekonomi.
Svar på tråden: Varför??

En rik fritid..

Skrivet av  Sofia*
..innebär för mig och mian barn att man kan leka med sina syskon en hel kväll. Eller att vi kan laga mat tillsammans allihop. Jag hade gärna delat ut läxor om det verkligen var så att de som bäst behövde dem var de som la ner mest tid på dem. Om jag visste att det verkligen var barnet som gjorde talen i matteboken. Och om jag upplevde att barnen lärde sig mer. Men min erfarenhet är en annan och därför så ger jag inga läxor utan uppmanar mina elever till att leka och ha trevligt på eftermiddagar och kvällar. Jag upplever att det ger mer.