Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läsa högt för sina barn

Skrivet av Linda S
Vi har alltid läst högt för våra barn. Nu ingår det som en slags läxa, vilket jag trodde skulle kännas bra eftersom vi redan gör det.
Men jag börjar tycka att det är jobbigt att fylla i den där läsloggen hela tiden (en till vardera barn), den ena läraren vill dessutom ha läsarens namnteckning.

Att uppmuntra föräldrar att läsa högt för sina barn är bra, men finns det inget bättre - mindre tvingande sätt. Morot istället för piska?
Svar på tråden: Läsa högt för sina barn

Kan inte du förklara

Skrivet av  Jämställd pappa
för fröken att ni läser "jämt" och så struntar du i att fylla i pappret? Jag fick förklarat för mig att det var ett sätt att hjälpa de föräldrar och barn som inte hade för vana att läsa högt för varandra. Vi har alltid läst högt och det gör vi fortfarande (sonen är faktist bättre än jag på detta). Men vi har bara fyllt i lappar i början för barnens skulle sen "struntade vi i det" med frökens goda minne.
 

förstår inte

Skrivet av  turtle
varför du anser det som piska.
Vi hade också "en kvart om dagen" och vi tyckte det var jättebra. Kul. Visst läste vi annars också, har alltid läst mkt för våra barn!
Upplevde det aldrig som jobbigt, eller "piska".
Moroten kommer ju atutomatiskt ju - barnen lär sig läsa, och får en större ordförståelse.
Variera kan man också göra.
Vi tog det som en mysstund när vi läste, satt framför brasan under filt och ibland nåt gott med oss osv.
 

Inte själva läsandet

Skrivet av  Linda S
Det är inte själva läsandet jag upplever som jobbigt, utan att jag måste hålla på att skriva ner allt vi läser. Själva läsandet uppskattar hela familjen, har alltid gjort och kommer alltid att göra, men jag (och maken) njuter inte lika mycket av det när vi vet att det genererar jobb till oss efteråt.
 

Fast moroten...

Skrivet av  glada fröken
...är väl iofs att dina barn utvecklar sitt språk och ges större chanser i framtiden? Kan man inte se det så?
 

Jag tror inte

Skrivet av  Linda S
att mina barns chanser blir bättre för att jag skriver upp vad vi läst på en lista till fröken.
 

Hos oss...

Skrivet av  Regina m.3
...så är det meningen att det är barnen som ska läsa högt för föräldrarna och inte tvärtom.

Jag upplevde det som en plåga med "en kvart om dagen" med min äldsta som inte alls var så förtjust i att läsa högt i ettan!

Så vi fuskade på såvis att jag läste rätt mycket av boken istället.

Men idag när hon går i 5:an så läser hon ungdomsböcker varje kväll före hon ska sova!

Så,trots vårt "fusk" så lärde hon sig att läsa.
Nu har dom istället nåt som heter månadsbok.
Den behöver dom inte läsa högt.
Men däremot ska dom resensera varje månad för klassen.
 

Jag håller med Jämställd pappa!

Skrivet av  sisla
Det är enklast att ta upp grejen med läraren, precis som Jämställd föreslår. Eftersom undervisningen ska anpassas individuellt utifrån varje barns behov är det inget konstigt att sortera bort onödiga läxor, tycker jag. Min unge är en stjärna på stavning, hon har ärvt mitt sinne för ordbilder (eller vad det nu är som gör att vi alltid stavar rätt?) och har inte behövt läsa på Veckans Ord en enda gång. Läsläxan har vi också valt bort, med frökens godkännande, eftersom tösen läser enormt mycket (precis som ni gör i din familj). Ditt barn har helt klart inget behov av en läsläxa, och därför ska ni inte behöva känna någon stress av den, det är min åsikt.
 

Artiklar från Familjeliv