Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan någon lärare hjälpa mig?

Skrivet av förtvivlad mamma
Jag har en flicka som går i tredje klass. Hon är inte särskilt intresserad av skolarbete. Det är inte så att hon har inlärningssvårigheter. Hon sitter ofta och drömmer, framför allt då hon ska räkna matte. Detta innebär att hon får med sig matteboken hem och måste räkna ikapp hemma. Hon har ju dessutom sina andra veckoläxor. Vi strider om dessa läxor varenda dag. Allt kring skolan präglas av konflikter mellan henne och mig. Utvecklingssamtalen har sett likadana ut i snart tre år. Vi pratar om att hon måste jobba på i skolan, annars ger fröken läxa som hon ska göra hemma. Jag har försökt förklara för fröken att detta ofelbart leder till konflikter mellan mig och dottern. Frökens lösning var att säga till dottern att hon inte ska bli arg på mig utan på henne i så fall. Som om det någonsin skulle hända! Jag börjar bli smått desperat eftersom det emellanåt känns som om vi inte gör något annat än bråkar på eftermiddagarna. Det känns också förfärligt att hon säger att hon hatar skolan och inte vill gå dit när hon bara är 9 år och går på lågstadiet. Detta säger hon naturligtvis aldrig till sin fröken och hon gör inte heller något väsen av sig i skolan. Hur ska jag kunna hjälpa min dotter och få henne att känna mer lust inför skolarbetet?
Svar på tråden: Kan någon lärare hjälpa mig?

Låt henne slippa läxan

Skrivet av  Ullen61
Jag är inte själv lärare men har/har haft barn med samma bekymmer. Jag skulle låta henne ta ansvaret för läxorna själv, och låta henne göra så mycket som hon själv vill. Sen får hon diskutera med fröken varför hon inte gjort allt, så får hon också en chans att "bli arg" på fröken. Du kan påminna henne "i det fördolda" genom att varje kväll säga "om du har någon läxa som du vill ha hjälp med så har jag tid nu". Genom att minska konflikterna och det negativa kring läxorna på detta sätt kan ibland hela skolarbetet bli roligare och de blir bättre på att jobba undan i skolan. Så blev det i alla fall för min bonusdotter när vi bytte strategi.
 

Håller med!

Skrivet av  glada fröken
Gör en överenskommelse med läraren. Du skippar bråket hemma och låter fröken ta striden i skolan istället. Det är mycket bättre än att det ska gå överstyr hemma.

Jag har vid flera tillfällen gjort läxfritt ett tag och sedan förmanat mamma/pappa att låta det ha sin gång så att jag kan ta tag i det i skolan istället. Ibland har jag mött kommentarer om att "Jamen, jag känner mig som en dålig förälder om jag inte ser till att läxan blir gjord." Helt förståeligt! Men så ÄR det ju inte! Man är en utmärkt förälder som ser att detta inte funkar och vill ha en annan lösning. Läraren är utbildad på att ha dialog med barnet ifråga, så låt läraren ta över ett tag! Många gånger kan det rent av vara NYTTIGT för oss lärare att se hur lite som blir gjort utan denna enorma föräldrainsats som görs hemma!

Lycka till!
 

Slippa läxan!

Skrivet av  Sofia*
Jag anser att fröken i skolan inte har någon som helst rätt att tala om för er hur ni ska använda era kvällar. Du har talat om för läraren att det inte fungerar och nu tycker jag du ska tala om för henne att nu är det slut! Använd tiden till att läsa sagor för din dotter, det är utvecklande för barnet och relationen och beroende på bok, lärorikt.
Spela spel, laga mat tillsammans och ha trevligt. Allt detta är betydligt mer utvecklande för dottern är att bråka om siffror i en bok. Kanske är boken för lätt? Vem tycker att det är kul?
 

amen

Skrivet av  Qanna
säger jag till det inlägget
 

Kloka ord!

Skrivet av  x
Jag instämmer!
 

nähä

Skrivet av  vuxen
Nice. Barnet gör inte "sitt" i skolan och fröken har ingen som helst rätt att be henne göra det jobbet hemma.
 

Reglerad arbetstid!

Skrivet av  Sofia*
Liksom jag har, anser jag att barnen har, en reglerad arbetstid. Har man missat något under en dag kan inte hela ens liv stå och fallat med att just det blir gjort just i dag. Och är det ett ofta förekommande problem så tycker jag att man borde hitta en lösning på problemet, inte "straffa" med läxor.
 

lärare!

Skrivet av  mellanstadiefröken
Hej!

Ja det är ett problem med barn med dålig motor, de riskera5r att bli efter och det är ju inte bra. Kan du istället inte använda ett belöninggsýstem hemma mot att hon sätter fart och jobbar nmed matten där hon ska arbeta med den. Dvs i skolan! Läraren kan tex ge din dotter ett kryss på ett motivationskort efter varje lektion som hon jobbat bra på och när hon samlat några kryss säg tre till att börja med, så ger du henne någon belöning som hon vill ha. Det är i skolan hon ska jobba!
 

Inlärnings svårigheter

Skrivet av  Jämställd pappa
eller koncentrarionssvårigheter är det någon skillnad? Det du beskriver känner jag igen i min egen dotter. Men det har inte inneburit att vi ger läxfritt. Men läxorna fixar och trixar jag med så att de skall passa vår dotter. Vad vi däremot har är en återkommande och öppen dialog med skolan (fröken och specialpedagogen). Kreativitet är det som präglar vår inställning till läxor.

Våga släppa ramen och anpassa istället situaionen till er dotter men se framför allt till att ni har ett mål/en målsättning med er dotters skolgång.