För mycket läxor? |
|
Skrivet av | Jeanette |
Min dotter går i ettan och jag tycker de har så mycket läxor. 3 läsläxor i veckan, + 1 matteläxa. Nu måste de dessutom lära sig alla talkamrater upp till 10, de ska kunna svara direkt utan att tänka!!. Jag tycker detta är på tok för mycket. Dottern tycker ju iof att det är kul med läxor ännu, men jag tänker att har de såhär mycket läxor nu redan hur ska det då se ut om några år? Jag vet inte om jag överreagerar ang. detta. Jag själv hade ju inte en enda läxa förrän i 7:an. Vad tycker ni andra? |
|
Svar på tråden: För mycket läxor? | |
|
|
svar |
|
Skrivet av Maylin | |
Min son i ettan har bara en läsläxa i veckan, samt ett blad att skriva en bokstav. De har ännu inte haft någon matteläxa. Det räcker, tycker jag. Jag är blivande lärare och har under mina praktikperioder sett att det finns elever som inte har chans att få hjälp med läxor av arbetande och stressade föräldrar. Därför anser jag att man inte skall belasta barnen med för mycket läxor. |
|
Jag tycker att de |
|
Skrivet av Jämställd pappa | |
skall ha läsläxa varje dag! | |
|
|
Möjligt att du gör |
|
Skrivet av Patrik | |
Det kan ju vara så att din dotters lärare har lagt upp det hela på ett smart sätt, och istället för att ge en riktigt stor läsläxa i veckan ger han/hon tre mindre läxor för att uppmana till regelbundet läsande. Jag tror nog det är bättre att avgöra om det är för mycket läxor genom att se hur mycket tid som läggs på läxläsandet, istället för att räkna antalet läxor. Jag tycker dock det låter som om du hade på tok för få läxor om du inte hade någon läxa förrän i sjuan. |
|