Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Usch!

Skrivet av sibelim
Jag är styvmamma till en grabb på 11 år. Jag är så trött på att tjata om läxor som han glömmer! Jag har suttit och förklarat lite snyggt att det är faktiskt hans framtid det handlar om, att om jag inte brydde mig om honom skulle jag inte tjata. Det gör det inte lättare att jag har två små egna med hans pappa, han känner sig undanskuffad, vad jag än gör. Jag förklarar för honom att jag älskar honom precis lika mycket som de, men att han inte kan jämföra sig med dem, vad gäller bestraffningar och så, de är 2 o 3 år. Jag börjar bli så trött på det här att snart S*****R jag i allt vad har med hans läxor att göra. Problemet är att han vill hellre göra dem med mig än med pappa:) Ge mig råd!
Svar på tråden: Usch!

Sluta tjata

Skrivet av  Ullen61
Med våra barn har det fungerat bättre om vi inte tjatat, på det viset visar man tydligt att de ska göra läxorna för sin egen skull och inte för oss. Det kan vara bra att kolla med läraren först, så att man vet att de får någon slags konsekvenser av att inte ha gjort läxan, t.ex. en sur och besviken lärare och/eller dubbelt så mycket läxor nästa vecka. Vi har sedan bara påmint på ett dolt sätt en gång per kväll genom att säga "om du har några läxor som du behöver hjälp med så har jag tid nu (eller t.ex. kl. sju ikväll, om man vill ge dem chansen att planera sin fritid)".
 

Kan du inte sitta med honom då?

Skrivet av  Tonårsmamma
Eftersom han föredrar dig, så är det dig han behöver.
 

ja men

Skrivet av  sibelim
När han inte kan sin läxa är han så otrevlig och han blir sur på mig! för att han inte kan, och ärligt talat så orkar jag inte mer! Plus att de 2 små hänger på mig samtidigt. Jag har förklarat för honom att ska han göra läxan med mig, då gör vi dem när det passar mig alltså när barnen har somnat. Ibland råkar jag somna med dem och då skiter han i läxan, fast jag sagt att kan jag inte så får han göra dem med pappa så enkelt är det. Varför ska alltid jag göra allt för alla andra och inte få någon uppskattning tillbaka:(
 

Du

Skrivet av  Bettan
verkar ha ett positivt förhållande till din bonusson NOT. Det är du som är vuxen men du uppför dig som en tonåring "Varför är det bara jag? Varför får inte jag? Alla andra får ju...?"
Jag tror din bonusson känner att ljuger när du säger att du älskar honom.
 

ta ett lite mer vuxet snack med grabben

Skrivet av  sisla
Han är stor nog att kunna begripa när du förklarar att OM han är sur och otrevlig mot dig när ni ska göra läxan ihop så vill du inte fortsätta göra läxan med honom, då har han att välja på att be pappa om hjälp eller att göra läxan ensam, eller be någon i skolan om hjälp, eller göra läxan tillsammans med någon kompis.

Sen måste du vara konsekvent med det att
1. du säger vilken tid som passar dig att hjälpa till med läxan och det får han anpassa sig till om han vill ha dig hjälp
2. du ser till att hålla din del av dealen, dvs när klockan är slagen så lämnar du över allt annat till pappan och sätter dig med pojken och läxan, så lång tid som ni kommit överens om.
3. om han börjar krångla och tjura och vara otrevlig får du påminna om överenskommelsen, och förklara igen "jag vill inte hjälpa dig om du är otrevlig mot mig".
4. om han inte kan återgå till att göra läxan på ett trevligt sätt, lämna honom för den dagen och erbjud dig att göra ett nytt försök imorgon.

obs! kom ihåg att berömma MASSOR de dagar som läx-stunden blev trevlig för er båda!

Du verkar bry dig mycket om din bonus-son, vad jag undrar över är varför inte pappan kan backa upp dig så du slipper fajtas själv med pojken om läxan..