Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Börjar tröttna på pedagogiken..

Skrivet av En annan trött morsa
...i den svenska skolan, som verkar gå ut på att vi föräldrar ska fungera som oavlönade pedagoger åt våra barn!

För det är ju exakt vad det handlar om, när barnen av olika anledningar inte kan tillgodogöra sig de kunskaper som undervisningen går ut på under skoltid!

Jag tycker att jag ägnar alldeles för mycket tid åt att LÄRA mitt äldsta barn (som går i 5:an) det hon behöver kunna för att klara av t.ex. matteläxorna.

Visst kan jag som förälder hjälpa mitt barn med repetition och förhör inför prov osv, men jag ska tamejtusan inte behöva vara lärare åt henne! Varför ska hon då gå till skolan överhuvudtaget??

Till slut har ju varken hon eller jag någon fritid kvar, och det går ju ut över ev. yngre syskon som inte får den uppmärksamhet dom skulle behöva.....

Det talas så fint om "portfolio", "individuell studietakt" osv osv, men vad det handlar om är ju att alla ungar ska pressas igenom samma tratt som kallas grundskola......*suck*
Svar på tråden: Börjar tröttna på pedagogiken..

Och så är det

Skrivet av  Jämställd pappa
även tvärt om. Men jag har inga problem med att lägga tid på mitt barns lärande för det ansvaret är enligt mig primärt just mitt som förälder. Skolan och samhället är det sätt som vi har för att få hjälp med inlärningen. Vi kan som föräldrar välja skolform (som tur är). Gillar vi inte skolan så kan vi antingen engagera oss politiskt eller så kan vi engagera oss i en friskola.

Oberoende skolform så vill jag inte att barnen skall sitta av tiden i skolan för att jag sen skall behöva ägna mig åt sådant som de kunde ha gjort på skoltid! Men det här med att ägna skolarbetet tid och fokus är något som jag som förälder måste kommunisera med mina barn. Skolgången är som ett arbetet. De skall lära sig saker för livet. Som förälder så upplver jag att jag ägnat mycket tid åt att förklara vad man har kunskaper och färdigheter till samt vad kunskap är.

Jag har ett barn som har jätte lätt för sig i skolan och som riskerar att bli uttråkat. Sen har jag ett barn som har svårt för sig i skolan och som har svårt att hänga med. Klart att jag måste ägna tid åt dem båda. Sonen får extra glosor i läxa av mig, svårare matta uppgifter hemma, samt läser på eget bevåg ett extra språk.

Dottern får läsa och räkna överallt och jämt. Vill hon få information så får hon läsa sig till den. Jag läser inte för henne! Jobbigt? Ja, men det kommer sig.

Jag är beredd att lägga all den tid som krävs för att mina barn skall klara sig igenom grundskola och gymnasium. Vem om inte jag som förälder skall tillse att barnen tillägnar sig den kunskap som de behöver för livet.
 

Spännande

Skrivet av  FrökenS
Jag brukar delta i ett forum där många håller med dig om att skolan inte lär ut något och att eleverna borde har mycket mera läxor än de har idag. Jag är själv av den motsatta åsikten.

 

inte mer läxor men...

Skrivet av  ann
bättre kunskap. Jag vill ha en skola där det finns pedagoger som räcker till för alla barn. som kan se till att alla barn häger med och har förstått, att man hinner lära sig saker på lektionerna och inte hemma. Jag har all tid i världen att hjälpa mina barn men KAN inte alltid eftersom te x matten räknas på ett speciellt sätt som gåtts igenom i skolan utan att alla fattar.



 

Precis...

Skrivet av  En annan trött morsa
...en skola där själva undervisningen i skolan är det som gör att barnen lär sig det dom ska, och vi föräldrar kan stötta med repetition osv, men inte att vi ska behöva lära ut det barnen behöver kunna för att klara skolan.........
 

Menar ni att

Skrivet av  FrökenS
eleverna får saker i läxa som NI som föräldrar måste undervisa dem i först?
Men det är ju helgalet! Ta genast upp detta med barnens lärare - så ska det ju inte vara.
 

Jag menar...

Skrivet av  En annan trött morsa
..att när barnen kommer hem med läxorna, så har de inte tillgodogjort sig i skolan vad det handlar om, och då måste ju jag undervisa dom, annars kan dom ju inte klara läxorna.
 

Hur kommer det sig

Skrivet av  Tigermamman
att de inte har tillgodogjort sig undervisningen?
Bristande koncentration? Inte lyssnat? Inte frågat? Stökig klass?
Om de inte fattar på lektionerna så finns det ofta en orsak, ta reda på den och försök i samråd med läraren att lösa problemet. Då blir läxorna lättare att göra.
 

Tigermamma...

Skrivet av  En annan trött morsa
...självklart för jag en dialog med skolan, men om nu inte läraren kan eller har tid att förklara så mitt barn fattar när h*n frågar under lektionstid, så blir jag ju tvungen att förklara/undervisa eftersom läxorna ju ska vara en viss dag......

Det här handlar inte om någon extremt stökig klass eller ett okoncentrerat barn, det är därför jag reagerar som jag gör......*suck*
 

Låter tungt

Skrivet av  Tigermamman
Det verkar förekomma ett kommunikationsproblem mellan din dotter och läraren.
För hon förstår ju när DU förklarar.
Ni måste försöka reda ut, vad det är som gör att hon inte förstår lärarens förklaringar.
Behöver hon mer tid på sig? Tappar hon självförtroende om hon inte fattar på en gång?
Känns det jobbigt för henne att be läraren om ytterligare förklaring?

Försök att se på det som något som INTE beror på antingen läraren eller din dotter utan på någon miss i deras kommunikation.
Ha ett samtal med läraren (och dottern) om hur ni tillsammans kan hjälpa henne att ta till sig informationen under lektionstid.

Jag känner inte din dotter men, kan det här med att inte fatta någonting vara ett sätt för henne att få din odelade uppmärksamhet?
Jag spånar bara lite, vi föräldrar stressar ju runt så mycket och är så upptagna, att det inte är en omöjlighet att ett barn skulle kunna använda "svårigheter med läxan" som ett sätt att få egentid med mamma.

Det finns många möjliga förklaringar, och med det även många lösningar.
Lycka till.
 

Visst finns...

Skrivet av  En annan trött morsa
...det en mängd förklaringar, men jag tro den största är att det är lite för stora klasser och att tiden helt enkelt inte räcker till för läraren. Och då kommer ju barn som inte fattar direkt i kläm.

Mitt barn har ju olika lärare i olika ämnen, och det handlar väl också om personkemi mellan lärare/barn osv osv.
 

Storleken på klasserna

Skrivet av  Tigermamman
är en politisk fråga.
Ger man skolan en för snäv budget så tvingar man skolan att minska lärarantalet och klasserna blir större.
Det går att påverka, tar lite tid och är jobbigt men i slutändan värt det.
Eller så får man kanske se sig om efter en skola som satsar på mindre klasser.

Personkemi är svårare, du kan inte förändra läraren men du kan hjälpa ditt barn att lära sig se bortom personlighet.
Man kan inte älska alla, de är många man helt enkelt bara får stå ut med.
 

Tack..

Skrivet av  En annan trött morsa
...för att du tar dig tid och svarar, men jag tror ändå inte riktigt vi pratar om samma saker.

Våra barn går i en friskola, som från början satsade på små klasser, men pga ekonomi nu är tvungna att ta in fler barn. Det funkar bra i de flesta fall, men det gör ju ändå att lärarna får mindre tid.

Vad gäller personkemi, så menar jag inte att läraren är dum på något sätt och att min barn sitter och tjurar och inte vill lyssna. De flesta lärarna är handplockade av de som startade skolan, och är alldeles utmärkta pedagoger. Men hur det än är, så har ju alla sin egen personlighet som passar bättre eller sämre ihop med alla barn.

Det är ju samma sak som att vi som vuxna har vänner som vi har lättare att prata med och förstå! Och som musikpedagoger som kan lära ett barn att spela, men inte ett annat.

Min synvinkel handlar om att jag tycker det är SKOLANS jobb att undervisa mina barn, på det sätt som krävs för att de ska tillgodogöra sig de kunskaper de behöver enligt läroplanen. Jag ska inte behöva sitta hemma kväll efter kväll, och lära mina barn det de behöver veta för att klara läxorna, då är något fel!
 

Ja nåt fel är det

Skrivet av  Tigermamman
Och jag försökte helt ödmjukt att bolla lite tankar med dig för att utröna vad felet består i.
Och det var ju inte det enklaste :)

Var tror du själv felet ligger?
Det är skolans målsättning, uppgift, plikt att förmedla kunskaper under skoldagen, så att eleverna kan ta dem till sig.
Kort sagt dess jobb.
Men i din dotters fall funkar det inte.Frågan är då - varför?

Du har varit inne på för stora klasser och på personkemi, men samtidigt säger du att det inte är skälet.
Så vad tror du är det egentliga skälet?
Vad är dina egna funderingar kring problemet.

Att bara säga så här är det och det är fel förändrar ju ingenting.

Jag trodde inte för övrigt att din dotter satt och tjurade eller att läraren är dum.
Men om hon verkligen inte kan ta till sig vad läraren förmedlar så kanske hon behöver extra hjälp av någon annan lärare.
 

gäsp

Skrivet av  Mia
tror pedagogerna är ganska trötta på att fungera som oavlönade föräldrar till barnen oxo
 

ja

Skrivet av  turtle
det finns säkert av båda sorterna.
Måste säga det funkar bra i vår skola, har inte hört en förälder som sagt att det borde va mindre läxor eller så. Klart barnen nån gång säger att läxor är tråkigt osv men sällan har jag hört att barnen sitter och gråter sig genom timmar av läxor.
Sen om föräldrarna håller tyst om det, eller om det inte är såna problem här eller vad det beror på vet inte jag.

Men däremot tror jag att många föräldrar tycker att dagis och skola har ansvar för barnens uppfostran.
Det är alltid föräldrarna som har huvudansvaret för det! Men det är ju så lätt att gnälla på skola och dagis!
 

Den dag...

Skrivet av  En annan trött morsa
...någon från skolan kommer och sitter i timmar på sin fritid och hjälper mitt barn att förklara saker som hon/han inte förstår i t.ex. matten, och gör sitt bästa för att hitta andra övningar och exempel som förklarar och förtydligar, t.ex. via Internet eller genom ett pedagogiskt spel.....

...någon från skolan kommer hit och väcker mitt barn en timme tidigare på mornarna och hjälper honom/henne med de mattetal eller glosor som inte hanns med kvällen innan....

....någon från skolan förklarar för mitt barn varför h*n inte hinner leka min sina kompisar efter skolan pga läxorna...

Den dagen ska jag gladeligen offra hela min fritid på att sitta och lära mitt barn det som är pedagogerna i skolans jobb!
 

det

Skrivet av  Tora
var nog det flummigaste och mest tomma inlägg jag sett. Snacka om att fatta 0.
 

Jag är...

Skrivet av  En annan trött morsa
...inte ute efter att provocera såna som du, om det gör dig glad så välkommen att hacka på mig allt du orkar!

Jag försöker bara tala om vår verklighet! Det finns ju skolor som inte har läxor, hur klarar sig dom barnen då? Det måste ju gå att lära barnen de dom behöver veta på skoltid!
 

Oj

Skrivet av  Tutan
Tuff skit att ha ungar va?
Synd att det inte finns nån inrättning där man bara kan "lämna in dem" och låta nån annan sköta jobbet...
 

Får man lite försynt påpeka...

Skrivet av  glada fröken
...att många lärare sitter just på sin fritid och försöker hitta lösningar för varje enskilt barn och följa upp mål och planera lektioner och utvecklingssamtal till gagn för varje barns utveckling.

...att många lärare är mer än villiga att individualisera läxorna och hjälpa till med att strukturera läxläsningen så att det fungerar UTAN att man ska behöva gå upp en timme tidigare.

...att många lärare mer än gärna sitter med eleverna och förklarar varför läxor finns och att varför en del av inlärningen måste ske på fritiden.

"Vi är också mänskor och vi har också mänskors känslor", men ibland glömmer föräldrarna det och tror att vi är ute för att jävlas. Och så är det ju inte! Varför inte prata med ditt barns lärare? Varför möts vi så ofta av kommentaren Oj, var det SÅ enkelt? när vi snabbt försöker fixa så att det passar även de barn som det inte går så snabbt för? Allt beror på vad vi som lärare har vetskap om. Säger ni föräldrar inget, så kan vi ju aldrig veta. Ju
 

Jag tror..

Skrivet av  En annan trött morsa
...att det visst (och säkert ofta) förekommer att lärare gör allt det nu nämnde (vi har många fantastiska och engagerade lärare i vår skola), men är det verkligen föräldrarnas jobb att påpeka för läraren att barnet inte har tillgodogjort sig de kunskaper läraren undervisat? Märker inte läraren det?

Och vad gäller "inlärning på fritiden", så är det väl inte meningen att det ska innebära "föräldrarna undervisar barnet på fritiden"?

Och struktur i läxläsning, det är väl ändå så att ett visst antal tal och glosor SKA vara klara till en viss dag? Hur ska man kunna strukturera det?

Jag menar bara att i skolan ska alla barn in i samma "tratt", och det är så tråkigt att det inte finns fler använder de pedagogiska metoder som innebär inga läxor som ändå finns på en del skolor.

 

Nej, man märker inte alltid...

Skrivet av  glada fröken
...hur det funkat med inlärningen. Jag har ca 1 minut per elev och lektion att märka det, och då missar man en del tyvärr. Jag brukar uppmana mina föräldrar att de måste vara mina "ögon" hemma. Om något inte fungerat och de märker det är det ju bättre att de fortast möjligt berättar det för mig, så att jag kan ta om, repetera etc.

Sedan tycker jag INTE att föräldrarnas roll ska vara att lära ut. Däremot att hjälpa barnen att ta sitt eget ansvar. Och det kan vara svårt, det vet jag.

Att strukturera läxläsningen kan vara att hjälpa till, som en samtalspartner, att visa på olika sätt att läsa in, vilka tidpunkter fungerar, vilka fungerar inte. Vilka läxor bör man rabbla en kortis varje dag, vilka fungerar att man gör närhelst det passar familjen. Vilken vuxen kan stötta (det är inte alls nödvändigt eller önskvärt att det är mamma/pappa) och när. Vad kan skolan/fritids ställa upp med? Och framförallt: är det för mycket eller för litet läxor?

Vi lärare vet inte vad som händer därhemma. Välgjorda läxor som lämnas in, har de gjorts i ett nafs av en duktig elev - eller har det varit gråt och tandagnisslan? Därför behövs era ögon!
 

Visst...

Skrivet av  En annan trött morsa
...är ett samarbete och en dialog mellan skolan och hemmet nödvändig, men du menar att du inte märker om barnet får dåliga resultat på prov och diagnoser?

Sen så är det ju tyvärr så att de optimala läxläsningsförhållandena inte alltid går att ordna hemma (pga tidsbrist, andra aktiviteter, småsyskon och allt vad det kan vara), och därför blir det så tungt när vi föräldrar förväntas dra ett sånt stort lass när det gäller att hjälpa våra barn med läxorna...
 

Diagnoser säger inte allt!

Skrivet av  glada fröken
Proven på tex mellanstadiet är ju inte så frekventa. Mycket av bedömningen sker ju inom lektionens ram, och det finns många sätt att "lura" läraren. Tyvärr!

Sedan är det FEL att lägga läxlasset på föräldrarna. Jag vet inte eg var den åsikten att man som förälder ska sitta hemma i timmar. Hur har det blivit så? Först och främst måste det vara sådana läxor som är så klara att eleven ska ha en rimlig chans att klara dem på egen hand, sedan ska eleven successivt TRÄNAS i eget ansvar. Kan det möjligen vara så att föräldrarna upplever sig som dåliga om de inte släpar sina barn genom läxträsket?

Gör som jag uppmanar mina föräldrar: låt mig som lärare ta över läxgnället. Men det är bra om du först berättar att du nu kommer att dra ner på hjälpen. Du ska se att det fungerar ändå efter ett tag!
 

Dina barn behöver dig

Skrivet av  Tutan
...och du har skaffat även dem i "nöd och lust".
Jag är ledsen, men det ÄR ett jättejobb att ha barn och du kan aldrig förvänta dig att du kan stoppa in dem i skolan och få ut en bildad unge i nästa ände. Det kräver ditt engagemang också.
 

Snälla du....

Skrivet av  En annan trött morsa
...jag är fullständigt medveten om att det är ett "jättejobb" att ha barn, tror du jag är mindre vetande på nåt sätt??

Jag har dessutom ett barn med "speciella behov", så du behöver absolut inte komma och skriva mig på näsan att jag ska vara en engagerad förälder! Det är jag, mer än de flesta och mer därtill, tack så mycket! Har gjort aktiva skolval, engagerar mig i föräldraföreningarna och har gått ner kraftigt i arbetstid för mina barns skull.

Tror du på fullt allvar att jag inbillar mig att man stoppar in ett barn i ena änden i nån sorts instutition och får ut en fullärd individ i andra??

Vad jag däremot reagerar på, är att det faktiskt ÄR skolans jobb och ansvar att se till att tillhandahålla en miljö där varje barn får bra förutsättningar för sitt lärande (står för sjutton i läroplanen!), för varför ska mina barn behöva gå till skolan annars? Om jag ändå måste tillbringa större delen av min tid till att undervisa?

Läs alla mina inlägg innan du yttrar dig nästa gång, tack!

 

Tyvärr...

Skrivet av  Elisa
Om man räknar på antalet undervisnings minuter per dag, då läraren ej har genomgång, utan ren tid då läraren går runt i en klass på ca 25 min. Så är det ofta så att varje enskilt barn bara kan få 5-8 min egentid med läraren. Finns det dessutom Barn med särskilda behov i klassen så krymper tiden. Så illa är det! Det kan man inte skylla på läraren, så är det i Sveriges "fina" skola. Därför är varje stund man kan ägna åt sitt barn värt massor. Att ha barn kräver bara allt mer tid ju större de blir.