Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver era barn hjälp med läxan?

Skrivet av ann
Jag har 2 söner som går i 4.e resp 6,e klass och båda behöver mycket hjälp med läxorna. Speciellt matten är väldigt svår. Det blir inga lugna kvällar här hemma inte. Mest gråt, skrik och tjat på vardagarna. På helgen är vi alla helt slut!!
Svar på tråden: Behöver era barn hjälp med läxan?

Ta upp det på samtal

Skrivet av  Sofia*
Boka in ett utvecklingssamtal och prata om läxorna med läraren. Förhoppningsvis är lärarens mening med läxorna att barnen ska kunna klara dem själv. Men läraren vet inte hur det ser ut hemma hos er om ni inte berättar det, så boka ett samtal för lugna kvällar behöver man. det kan inte vara rätt att en annan människa ska bestämma vad ni ska använda er familjetid till.
 

Vad är det i matten som är svårt

Skrivet av  Jämställd pappa
Jag har samma probelm med min dotter (att hon inte förstår matten). Det blir inte bättre av att stirra på ett papper med massa tal. Läxor i sig hjälper henne inte utan med henne gäller det att finna "vägen fram till matten". Hur skall hon ta till sig mattematiken. Vad gäller tiokamrater så är det inget hon "fattar" utan hon får helt enkelt lära sig det utantill.

Jag skulle ta upp det med skolan och lärarna och sen helt enkelt finna en "lösning" som passar er.
 

Det är..

Skrivet av  En annan trött morsa
...just det där tjatandet och tjafsandet om läxor som verkligen förstör många tillfällen till gemensam familje-tid, som skulle vara så välbehövligt för ALLA!

Känner att varken jag eller det läxläsande barnet har den fritid vi skulle behöva för att ladda batterierna inför nästa dag.......
 

Tjatandet har väl

Skrivet av  Jämställd pappa
inget med skolan att göra. Tjafs beror ju på hur ni har det hemma och vem ni och ert barn är eller?

 

Det är väl..

Skrivet av  En annan trött morsa
..en kombination av hur mycket läxor SKOLAN ger, hur mycket barnen lär sig på SKOLTID och hur barnet ifråga är.
 

Jo visst men

Skrivet av  Jämställd pappa
det har också väldigt mycket med hur relationen mellan barn och vuxen är hemma. Om jag tänker tillbaka på sin egen barndom så var det lättare att läsa läxa med en av förldrarna. Så är det också för våra barn. De har lättare att läsa läxor hos mig och hos mamma blir det tjafs. Hos mig har sonen gjort på eget initiativ sin eng. läxa till på torsdag redan igår. Hos mamma brukar det bli sent på onsdag kväll efter massor med tjafs.
 

Vad bra..

Skrivet av  En annan trött morsa
..att det funkar för dig och dina barn med läxorna, men mitt resonemang går ut på att själva pedagogiken i skolan borde gå ut på att barnen ska lära sig det dom behöver på skoltid, så man slipper de här konflikterna med barnen som läxorna ger upphov till.

Som jag säger i ett inlägg längre ner (som svar på det otrevliga påhopp jag fick av Tora), så finns det ju faktiskt skolor som inte ger läxor, så om det finns en sån pedagogik som funkar, så undrar jag varför den inte används mer?

Jag känner att jag skulle behöva göra saker med mina barn på den lilla fritid vi har som vi mår BRA av som familj, inte ägna så mycket tid åt det som ann beskriver i ursprungsinlägget här ovan.
 

Medhålles men allt kan

Skrivet av  Jämställd pappa
barnen inte lära i skolan. Vissa barn har lätt för sig och då räcker skoltiden. I sonen fall skulle han mycket väl kunna läsa (vilket han också gör för det mesta) läxan i skolan. Å andra sidan så behöver max 5-10 minuter för att exvis lära sig 20 glosor på engelska. Vår dotter däremot måste verkligen kämpa för att få till baskunskaperna. Hon jobbar mycket hemma men i hennes fall handlar det mycket om att "stöpa om" läxorna till praktiska uppgifter i hemmiljö. Hon får mäta väga mm, hon får räkna ut vad klockan är när kakan skall vara klar osv. Hon får räkna och plocka antal äpplen i affären. Vi skall ha 12 frukter börja med att ta tre gröna äpplen sen skall vi ha apelsiner och röda äpplen men tillsammans skall de vara 12. Det finns massor av "läxor" man kan göra fast på annat sätt.
 

Naturligtvis..

Skrivet av  En annan trött morsa
..är det skillnad mellan hur lätt olika barn har att lära, och visst kan man göra om allt till fiffiga experiment med äpplen och päron hemma, men om man inte har den TIDEN att göra det, hur gör man då??

Jag tycker bara inte det är rimligt att som förälder att behöva hamna i ständiga konflikter och åsidosätta tid med syskon och andra aktiviter som man vill och behöver göra i en familj, enbart för att lära mitt barn det h*n borde lära sig i skolan, på skoltid!
 

Då är det tyvärr så

Skrivet av  Jämställd pappa
- om man inte har tid - att ens barn om det inte är begåvat och har egen drivkraft inte får samma möjligheter som andra barn. Hemskt, tråkigt och inte riktigt vad vi trodde att vårt välfärdssamhälle skulle ställa upp med - eller hur? Men det är inte för inte Sverige halkar efter i internationella jämförelser!! Jag är inte förvånad för detta har varit en trend sedan sjuttiotalet.

Dessutom är det så att många tycks tro att bara för att vi lätt och snabbt kan ta fram information så behöver vi inte kunskap - det är helt fel. Kunskap är en förutsättning för att vi skall veta var, vad och varför vi behöver viss information. Kunskap är något vi har i våra huvuden och det går aldrig att ersätta med internet eller andra informationsdatabaser.
 

Hemligheten med framgång...

Skrivet av  Eller hur?
...är hårt arbete.
Det är därför det är en hemlighet för många.
 

Vi sitter med dom ändå

Skrivet av  Lena_O o<:-)
Numera behöver dom ingen hjälp, matten swishar förbi och andra läxor görs "nästan" utan knorr.

MEN, vi hade tjafs innan vi regelbundet satt med dom när dom gjorde sina läxor. När vi sedan började sitta med under hela läxan, och tjejerna fick göra sina läxor samtidigt vid samma skrivbord, så började det flyta på bättre och bättre.

Så nu sätter jag mig brevid för att visa att jag är nyfiken och vill veta vad dom gör.

Våra gråt och tjat har alltså upphört, och det är ett otroligt lyft! =)

Tjejerna går i 5:an och 7:an.
 

njae

Skrivet av  turtle
både ja och nej. Stora tjejen som går fyran behöver sällan och aldrig hjälp med läxorna, behöver hon så kommer hon och frågar. Lillstrumpan går i ettan nu och klarar oftast läxan själv men hon vill gärna (och vi vill gärna va med och kolla hur det går) att man är med ändå och tittar.
Brukar inte vara så mkt läxa.
 

Artiklar från Familjeliv