Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

råd önskas

Skrivet av Linn
Hejsan
Det är så att jag har en 13-årig son som går i 7an
Han har så jobbigt i skolan,ffa så är det problem med stavning ,skriva,.Detta skrivande tar så mycket energi från honom att allt annat blir för mycket.Tex när han skall lösa mattetalen så är detta skrivande problem så att nu upplever jag att han har tappat matte tänkandet.Under hela hans tid på låg och mellanstadiet så påpekande jag detta med stavning och skriv svårigheter,men de bara skyllde på -Att det kommer snart att lossna ,men hur länge skall jag vänta ?
Nu när vi var på utvecklingssamtal så kom det fram att hans svenska lärare var djupt oroad över hans skrivsätt så jag hoppas nu på att skolan kan hjälpa till.
Är det någon som har tips på matrial som man kan köpa eller andra tips på vad man skall göra ?

Tack för att ni orkat läsa detta svamliga inlägg :)
Svar på tråden: råd önskas

En spontan tanke bara

Skrivet av  Ira
Måste han skriva själv när han räknar matten? Om han gör läxor hemma och har själva "mattetänket" så borde det väl gå bra om du eller någon annan skriver ner talen åt honom. (Om det inte är tal som behöver ställas upp i flera led förståss...) Eller om han kan få göra matteuppgifter på datorn istället. Det borde ju läraren kunna hjälpa till med och tipsa om.

Givetvis behöver han väl träna på skrivandet men det är ju synd om matten ska behöva bli lidande...

 

ja..

Skrivet av  Linn
Tack det kan man ju faktiskt göra,och på sidan om öva skrivandet.Nu har jag beställt en cd för datorn så han får öva matte svenska ja det var massor med övningar.
 

tips från mig....

Skrivet av  Lillemys
Är att du direkt på vårterminens start kräver ett nytt samtal med åtgärder som följd. Du ska inte låta tiden rusa iväg. Din son behöver hjälp och det har han rätt att få. Det låter som om han har problem med läsa/skriva, kanske mer. Om du tidigare har märkt detta och de säger att det kommer att mogna, så kämpa och säg att det inte har mognat, Stå på dig som förälder. Man får stånga sig blodig, det har jag gjort.
Min son har fått diagnos dyslexi, går i 5:an. Och han har fått hjälp, mycket tack vare min påtryckning.
(inget skryt, utan ren fakta).
Lycka till!
Lillemys
 

VAD för hjälp?? IMT

Skrivet av  undrar
...
 

svar kommer här....

Skrivet av  Lillemys
utvecklingssamtal där ni diskuterar vad ert barn behöver hjälp med.Göra upp ett åtgärdsprogram för stöd från speciallärare tex. Annan litteratur kanske, få mer tid på sig vid förhör, prov, läxor mm.
Kanske hjälpmedel såsom cd, freestyle, dataprogram.
Det finns en hel del som skolan kan hjälpa till med.
har man diagnos har skolan skyldighet att hjälpa till men även för barn med särskilda behov kan man kräva att resurser sätts in i väntan på diagnos.
Jag hoppas att du blev lite klokare och att ni får hjälp. Lycka till!
Lillemys