Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läxor till musik

Skrivet av Pappa till 14-åring
Min dotter, 14 år, säger att hon måste lyssna på musik (högsta volym!)när hon gör sina läxor. Jag tycker att det ska vara lugnt och tyst om man ska kunna koncentrera sig. Hon säger ofta att hon inte förstår vad hon läser.
Nej, hur ska du kunna förstå någonting i det här oväsendet, säger jag.
Någon som har samma problem?
Svar på tråden: Läxor till musik

Stänga ute omvärlden

Skrivet av  Sofia*
Koncentration handlar om att stänga ute omvärlden, för en del männsikor kan musik vara en bra metod. Det finns vetenskapliga undersökningar på detta och bäst resultat får, enligt en av dessa, de som har klassisk musik på när de ska plugga. Rockmusik på sitt eget språk ger sämst resultat. Folk som pluggar i tystnad är snabbre än de som läser med musik på.
Det finns säkert undersökningar som visar på motsatserna, men den sista delen tycker jag är viktigt. Plugga länge med musik, eller en kort stund utan! Mozart lär vara den musik som ger bäst resultat, be henne prova med det!
 

Hörlurar

Skrivet av  inga_
blev räddningen för vår son. Precis som Sofia skrev kan det fungera för att stänga ut omvärlden. Från början var jag helt emot det. Kunde inte förstå hur någon kunde lära sig något om det inte var
knäpptyst= så som jag vill ha det.

Från att vi haft mycket strul runt läxläsandet fungerade det helt ok när sonen hade musiken på.Han fick gjort mycket mycket mer än innan. Nu varierar det om han har musik på eller inte, men jag tror att han med musiken som avskärmning till slut fick ro att koncentrera sig på läxorna och däregenom fick in en teknik som han nu kan använda även i tystnad.

Varför inte testa ett tag och se hur det går?

 

Jag lyssnade

Skrivet av  UlLi
alltid på musik de tog bort alla andra störande moment i pluggandet, även då jag studerade som vuxen så blev det mycket musik inför proven men helst instrumental då, jag övergav hårdrocken som jag lyssnade på som tonåring
 

Artiklar från Familjeliv