Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gäller...

Skrivet av äntligen
Jag och min vän ska separera, så jag undrar om ni har svar på mina frågor? Jag flyttar från huset till en lägenhet (3 rok) var kommer barnen vara skivna? (enligt regler) Vi kommer att ha barnen varannan vecka, får jag bostadsbidrag även om inte barnen står skrivna hos mig? Hur stor lägenhet har jag rätt till?

Vi kommer att dela på barnbidraget (vi har 2 barn) Hur gör ni med barnomsorgen(räkninen)? Den står på mig så jag kommer väl få hem räkningen tíll mig`? Jag vill inte betala den själv.
Hoppas jag får lite svar på mina frågor.
Mvh

äntligen
Svar på tråden: Vad gäller...

svar tilläntligen

Skrivet av  Stefans sambo
dina barn står skrivna kvar på den adress där ni gemensamt bodde, såvoida ni inte gemensamt insänder en flytt/folkbokföringsanmälan till Skattemyndigheten, dom kommer då att förmodligen skriva barnen på den adress ni önskar men det beror helt på tjänstemannen som handhar ärendet. Det är så att barnen enligt lag normalt sett bor kvar på gamla adressen om ni har en gemensam vårdnand med varannan veckas boende, men det är också så att i det flesta fall går det igenom om båda skriver på.
Du säger vidare att ni delar barnbidraget, men att räkningen för fritids står på dig.
Mitt ex lät mig ha kavr barnbidraget jag betalar fritids av den delen, sen inser han inte att det inte räcker till mer men det är ju en annan fråg. Ni ska dela barn bidraget då ska även räkningarna delas självklart. Tänk på att om du får räkningen ska du skicka in nya uppgifter till förvaltningen för förmodligen blir den betydligt lägre

 

Några svar....

Skrivet av  Ziggy
....kan jag väl kanske plita ihop!

1) Barnen kommer att vara skrivna på samma ställe där dom är folkbokförda nu. Detta kan ändras om ni skickar in en flyttanmälan och det gör ni i så fall för varje barn enskilt. Ni behöver nödvändigtvis inte ha båda barnen skrivna på samma adress. En flyttanmälan av omyndiga barn skall skrivas på av båda vårdnadshavarna om ni har gemensam vårdnad. Har någon av er EV om barnen så räcker det med den förälderns påskrift.

2) Om du går in på www.fk.se och klickar dig vidare till bostadsbidrag så finns det en enkel "kalkylator" som du kan räkna ut ett preliminärt bostadsbidrag på. Där kan du labborera med inkomst, hyra, storlek på lägenhet, barn etc. och få fram hur dom olika alternativen slår på bostadsbidraget. Bostadsbidraget kommer sannolikt att bli lägre om du inte har något/båda barnen skrivna hos dig. Där tas det ingen hänsyn till 50/50 boende utan det räknas rakt av så att där barnen är skrivna där bor dom också. Det kommer att bli lägre om man i kalkylatorn bara räknar med "umgängesbarn". Men rätt till bostadsbidrag kan du ha ändå. Det finns ju "barnlösa" som har bostadsbidrag. Barnen påverkar mest "storleken" på bostad som du kan få bidrag för och själva bidragsbeloppet.

3) Om ni har 50/50 boende så utgår normalt inget underhåll i någon riktning. Om ni dessutom delar barnbidrag på hälften så är väl det naturligaste att ni delar alla övriga kostnader för barnen 50/50. Så barnomsorgsavgiften liksom försäkringar, hobbies mm. bör alltså delas. I övrigt gör jag och exfrun så, (också 50/50 boende), att vi står enskilt för en "garderob" vanliga kläder åt sonen på varje ställe. Samt givetvis övriga kostnader för mat, aktiviteter etc under respektive vecka. "Gemensamma" kostnader typ ytterkläder som man inte har dubbel uppsättning på, stövlar, frisör etc delar vi på i normalfallet!

Hoppas det gav lite vägledning!
 

Glöm inte...

Skrivet av  Tweedy
att ansöka om utfyllnadsstöd som kan utgå om du inte tjänar för mycket per år. Det ligger på max 586:-/månad och det kan man få om man har växelvist boende.
 

Artiklar från Familjeliv