Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet att detta frågats förr men

Skrivet av Mamma T
jag måste fråga ändå.
Vad är barnbidraget egentligen? Alltså varför får man det och till vad ska det läggas?
Vi har en 8 åring som vi har gv om samt vv boende fram till några månader sen när 8 åringen vägrar åka till pappa pga olika anledningar. 8 åringen är därför hos mig på heltid.
Jag har skrivt här tidigare och frågat för han var inte så pigg på att betala underhåll till mig och nu har jag fått 400 kr för november och 500 kr för december av honom, men han tycker ändå det är fel eftersom jag får barnbidrag för henne så borde det väl räcka...
Jag har sagt att barnbidraget har inget med det att göra men kunde ej säga mera eftersom jag egentligen inte vet vad det ska gå till.
Läste förr att någon använde det till att betala dagisavgiften men eftersom jag ligger under gränsen ekonomiskt behöver jag ej betala till kommunen.
Kan också tillägga att jag sköter all inhandling av kläder, vilket är billigt vissa månader men svindyrt andra månader (overall, jacka, skor... ja ni vet).
Har även frågat honom någon gång om han har lust att bidraga till klädinköp eller skridskor eller skidor eller vad det nu kan vara, men han säger bara "du har barnbidraget!"
Han har även varit inne på att vi skulle dela barnbidraget och köpa lite var, men jag är ledsen att säga detta men jag är ganska säker på att han inte skulle handla allt för mycket grejer till henne från de pengarna... jag är nästan säker för vi har känt varandra i 13 år och jag vet hur intresserad han var av sånt när vi bodde tillsammans. Under våra 4 separerade år har han köpt 1 byxa, 1 tröja och en sportdress efter önskemål från min sida...
Alltså, vad är barnbidraget till för?
Svar på tråden: Vet att detta frågats förr men

Du ska ha minst 1173 kronor/månad...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... från ditt ex, eller från försäkringskassan, när barnet bor heltid hos dig. Det är väl självklart att ett barnbidrag inte räcker till ALLA kostnader för ett barn!

Det finns däremot inga som helst regler för vad barnbidraget ska gå till. Det är ett allmänt "stimulansbidrag" som betalas ut till föräldrar att disponera som de finner bäst.

Om ditt barns pappa inte vill betala underhåll tycker jag du ska söka underhållsstöd via försäkringskassan. Blankett finns att ladda ner på www.fk.se.
 

liten vägledning kanske

Skrivet av  xxx
Ingår i underhållsbidraget

Livsmedel
Gäller fyra veckors näringsberäknad matsedel med
vanliga rätter.
Både råvaror och halvfabrikat ingår
Kläder
Skor + reparationer
Kemtvätt
Väska
Almanacka
Klocka
Paraply
Tvättmedel
Diskmedel
Sköljmedel
Tvål
Tandkräm
Tandvårdsprodukter
Hudvård
Schampo
Hårvård
Hårklippning
Rakning
Nagelvård
Blöjor
Mensskydd
Cykel
Leksaker
Cd-skivor
Kassettband
Böcker
Tidskrifter
Träningsoverall
Idrottskläder
Vanliga skridskor
Vanliga skidor
Pjäxor
Gymnastikskor
Fotbollsskor
Avgift till idrottsklubb (låg)
Möbler
Husgeråd
TV/Radio + reparation
Sängkläder
Elutrustning
Gäller kablar, kontakter, telefonsladd
Dagstidningar
Vanlig telefon
Brev
Vykort
Frimärken
Barnvagn
Spjälsäng
Barnstol
Bilbarnstol
Hushållsel
Gäller medelförbrukning i lägenhet utan disk- och
tvättmaskin
Hemförsäkring
Barn- och ungdomsförsäkring
Avser sjuk- och olycksfall
Fickpengar Avser bio, bad, tidningar och fika
-------------------------------------------------
Ingår INTE i underhållsbidraget(så här bör han vara med och betala sin del av kakan)

Godis
Läskedrycker
Chips
Popcorn
Alkohol/tobak
Särskild utrustning för:
Ishockey
Fotboll
Golf
Ridning
Balett
Utförsåkning
Inlines
Skolresa
Semester
Dataspel
Avgift till idrottsklubb (hög)
Moped
Dator och tillbehör
Internet
Stereoanläggning
Musiklektioner
Instrument
Mobiltelefon
Hushållsmaskiner
Frys
Disk- och tvättmaskin
Bostad
Umgänge
Utgifter i samband med umgänge som varar mindre än fem
hela dygn och där umgängesresan understiger tio mil
Sjukdom
Avser sjukdoms- och handikappskostnader som inte täcks
av bidrag
Barnomsorg
Studier på annan ort
 

Artiklar från Familjeliv