Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angåendeinlägget nedan

Skrivet av Maria
Om det visar sig att det är fel pappa som betalat underhåll i många år. Kan han på nåt sätt kräva tillbaka pengarna? Eller har han sagt ok tilla tt betala i 18 år för han var gift med henne när barnet blev till även om han blev förd bakom ljuset?

Hade de varit sambos hade han ju varit tvungen att skriva på faderskapspapper, men iom att de var gifta så blir han ju automatiskt pappan.
Svar på tråden: Angåendeinlägget nedan

Jag har för mig...

Skrivet av  Tweedy
att det finns en fall med en pappa (pensionerad idag) som fick reda på att han inte var den biologiska till sin son som hans dåvarande fru sa. Han krävde tillbaka pengarna men fick inte ett rött öre..

Så garantier finns det aldrig.
 

det beror nog på det..

Skrivet av  Ellen...
för det har funnits fall där en man blivit dömnd till pappa efter en massa år och då blivit betalningskydlig retroaktivt för barnets försörjning..tror det var till FK för FK hade betalt under alla år..

Så logiskt sett..om man har betalt för ett barns försörjning o det visar sig att man inte är barnets biologiska förälder så borde man kunna få tillbaka pengarna..men det går nog bara om FK varit inblandade för de kan ju i sin tur kräva samma summa från den biologiska fadern..annars får man nog driva det som ett mål själv i tinget..stämma mamman helt enkelt..o hon får i sin tur stämma den biologiska pappan..

Det borde nog redan finnas fall som detta i våra domstolar..
 

Någon tidsgräns?

Skrivet av  Anonym just nu
Jag är lite osäker här men jag har för mig att det finns en tidsgräns. Jag har hört om fall där pappan har kunnat kräva tillbaka underhåll 3 år bakåt i tiden. Det är nog svårt att kräva tillbaka tex. hela 18 år.

Jag är däremot helt säker på att han inte är skyldig att betala underhåll tills barnet är vuxet bara för att han var gift med mamman när barnet föddes.
 

Artiklar från Familjeliv