Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mat till (mag)sjuka barn?

Skrivet av Åsa med Linn99 & Emilie02
Hej, ni kloka vb-99 föräldrar!

Vi har i familjen, i över en veckas tid haft oroliga, lösa och i bland diarre magar (inga kräkningar). Mest barnen... I bland har dom haft aptit och ätit som vanligt och i bland som i dag vill dom bara ha proviva och yoghurt. Jag har väldigt dålig koll på vad som är skonsamt för magen och vad som eventuellt är stoppande. Vad ger ni era barn att äta vid magsjuka? Och hur hindrar ni att smittan går runt i familjen?

Tack på förhand!
Svar på tråden: Mat till (mag)sjuka barn?

En grundregel idag är

Skrivet av  Malin
att ge dom det dom vill äta så dom får i sej nått.

Smittostopp: Var jättenoga med handhygien, använd inte samma handdukar utan alla har varsin. Skura toalett, handtag mm med klorin.

Kontakta gärna vårdcentralen för provtagning och det har hållt på länge. Ni kan ju kanske behöva pencillin om det är en bakterieinfektion.
 

Att

Skrivet av  Petra
alltid spola på toaletten med locken nerfällda! Torka sedan av toan efter varje gång. Tvätta noga barnens händer.

Rostat bröd är bra, mos & kokt fisk är skonsamt, soppa likaså. Vitt bröd!
 

Tack, till er båda...

Skrivet av  Åsa med Linn99 & Emilie02

...man känner sig så handfallen. Ingen av mina barn har någonsin varit magsjuka med kräkningar och vi är överhuvudtaget ytterst sällan magsjuka i familjen. Kokt fisk får det bli idag och sen har Linn önskat sig ostbågar(!!!), så då får det väl bli några sådana, inte för jag vet om det är skonsamt, skulle inte gissa på det.

Som sagt, tack för svaren... och Malin, klorinen har åkt fram och används efter varje toabesök. Vi ska nog få bukt med detta.
 

Artiklar från Familjeliv