Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en kultur med generationerna tillsammans

Skrivet av AKH
Det där med att umgås över generationsgränser var intressant. Men hur ska vi plötsligt få det att fungera om vi konsekvent har stängt ut barnen från vår egen ”vuxenfritid” när de har varit små? Då ska de i säng kl 19.00 och de flesta vuxenfester är ”barnfria”. Vi separerar det roliga redan från första början, när barnen ska ha någon rolig aktivitet så ställer vi föräldrar upp och offrar vår egen tid. Och när vi ska ha roligt, då skaffar vi barnvakt för att få vara ifred. Jag råkar vara gift med en iranier och har fått ta del av en helt annan kultur, där alla människor oavsett ålder och umgås tillsammans med mycket friare former. På det viset upprätthåller man även den så viktiga sociala kontrollen i gruppen. När alla umgås tillsammans, känner varandras barn och föräldrar, är det svårare att inte hålla sig i skinnet ute på stan t ex. Vad jag försöker komma till är att vi borde nog ändra vår livssyn för att åstadskomma en bestående förändring. Jag vet inte om den moderna västerländska kulturen har något hopp… fast ni får gärna försöka övertyga mig :)
Svar på tråden: en kultur med generationerna tillsammans

Vi kasnke är en bit av hoppet!::

Skrivet av  Ayhanza
Vi har självklart någon gång lämnat och tänkt lämna sonen emn endast om det är tex .. jrogen som gäller vill inte ha lillgrabben i hög ljudnivå och massa rök annars om det kommer folk hit på fest får han vara med han är uppe så länge han orkar fast just nu är han ju liiiten man får väl se hur det blir sedan Hur som helst fattar jag inte dem som har sitt roliga när barnet sover eller är borta visst kan jag och några kompisar ha lite festligt fast utan att flippa ur för mycket om sonen är med! min HAlvbror har haft med sin Dotter på Fester och kalas och konserter och annat hon är emd jämt nästan utom när han själv spelar med sitt band för då blir det svårt att hålla koll på henne om inte mamman är med förstors! det som r synd är bara att det finns för få krogar resturanger eller så där småbarn kan vara om man vill ha emd sig dem! jag har alltid sett det som en naturlighet att prata och umgås med min mamma samt mormor och morfar Varför inte!! här kom jag emd en liten gnutta hopp! föresten är jag ganska mycket emot instanser där man skjutsar in sina gammla bara för man inte orkar själv.. Ok om de är ensamma utan familj då är det ju ett bra alternativ som gör att de träffar folk!