Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad jag blev bestört.....

Skrivet av Mimmi&Zacki
PÅ skärtorsdagen tvingades jag uppsöka akuten med min dotter på AstridLindgrens, på väg därifrån hem med bussen kliver en ensam tjej på o efter en stund började vi prata, då visar det sig att hon skulle åka i från centrala Stockholm ut till Årsta ENSAM o hon skulle precis fylla 10, klockan var då 20 på kvällen...
Då undrar man ju vad föräldrarna gör?.....hon bodde i stan men skulle åka ut till sin kusin i Årsta....
Är jag en lite väl mycket hönsmamma eller är jag normal...Själv höll jag min 4 åriga dotter krampaktigt i handen o förvandlades till en riktig Tigerhona med unge i släptåg....
Svar på tråden: Vad jag blev bestört.....

Kan tro det!

Skrivet av  Benny B
Ja, vad har en 10-åring på bussen att göra.......
Bra fråga. Som nattvandrare i Umeå har jag stött på 14-16 åringar som driver på stan. Jag har skjutsat hem en del som varit VÄLDIGT fulla. Vid ett tillfälle kom jag och min "partner" för kvällen in till föräldrarna till en tjej på 14 år. I köksdörren stod hennes far (tror jag) och var så full att han inte kunde stå utan stöd. I soffan framför TV:n låg hennes mor (tror jag) avsmullen. På bordet stod det MASSOR av flaskor, mer eller mindre tomma. Som tur var hade denna tjej med sig 2 kompisar och jag frågade dem om de kunde stanna med henne - vilket de kunde.

Kan det vara så att denna lilla tjej hade samma problem som jag nyligen beskrivit?
Hade hon, överhuvudtaget, någon vuxen hemma som tog hand om henne?
Såg hon sin kusin som ett sätt att fly från.......missbruk, övergrepp eller något annat?
Jag hoppas det INTE var så utan bara en modig och reko tjej som hade lov att åka till sin kusin.
Men man kan ju fundera vad föräldrarna tänkte på i så fall!!!
Bra att du reagerade! Det behövs att man tar kontakten en sådan gång. Hon tyckte nog att det kändes skönt att du brydde dig!
Tack för att du tog dig tid att skriva
 

Jo du jag bryr mig...

Skrivet av  Mimmi&Zacki
..o kokar av ilska för just hur föräldrar tar hand om sina barn o ungdomar för den delen....
I somras o säkerligen i sommar kommer vi ha ungdomar här hemma hos oss fast vi har småbarn, vilket beror på att vi stänger hellre av tv:n kokar kaffe o te o pratar eller så ser vi på filmer, lyssnar på musik etc....Vi tom bakar eller fixar något smarrigt ihop...
I dag kom en av dessa pojkar fram till mig o gav mig en bamse kram, o vad den värmde, Han hade verkligen problem hemma o behövde verkligen komma bort, vilket vi såg till med hjälp av pappan, Han bodde ½ år hos fosterföräldrar som även var vänner till familjen o kände dem väl....Grabbens mamma har slängt ut honom för 4 år sedan o varenda gång han kommer i närheten blir hon aggressiv o ignorera hans försök att få träffa sina syskon, stackarn!
Men nu har ½ året gått han är hemma hos pappa på helgerna o går kvar i skolan hos fosterföräldrarna där han bor under veckorna, hans storasyster har han fått kontakt med men de ses bara ute på kafé.....o nu även med pappan:)

Jag oroar mig redan för valborg för den kan vara vild här ute o ungefär samma historia som din utspelade sig härom året med en 9 åring!
Denna valborgen kommer jag att ha grillfest på gården o laddat upp med extra korv o drickor för de ungar som hellre är med oss i våra galna upptåg med grannarna...Och nu har vi ju fullt av ungdomar hängandes här pga tjejerna i porten.....
 

Tack för det!

Skrivet av  BennyB
Det värmer att höra detta! Tänk om det fans fler som du! Valborg är en riskhelg överallt. Jag ska själv gå nere på centrum på valborg. Förhoppningsvis har jag min 17-åriga dotter med mig.
Fortsätt bry dig. Ha en trevlig Valborg!