Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Åh jag blir så lessen (över dumma vuxna)

Skrivet av Hulda
Ikväll har vi skjutsat hem en av sonens klasskamrater.
Vi kom in till stan för att hämta några grabbar från bion och då sitter denna killen utanför, stenpackad och med spya på kläderna. Han ville inte hem: (jag trodde han skulle få råskäll) men vi packade in honom i bilen (med 4 vilt protesterande 13 åriga grabbar - för han luktade som f*n)
När vi kommer hem till familjen får han nästan inte komma in. Han hade skämt ut sig och borde få sova ute som straff...(vi har -4 grader ute nu)Dessutom fick både jag och min man en rejäl utskällning av pappan i huset, för att vi "la oss i deras ungar.
Nåt positivt av allt??
Jo, vi tog de andra grabbarna med oss hem på jättefika och ett "riktigt" snack om fylla och att vara rädd om varandra. När min man körde hem dom för en stund sen fick jag kramar av dom allihop.
Svar på tråden: Åh jag blir så lessen (över dumma vuxna)

Åh, vad tråkigt!

Skrivet av  Nicki
Vilka otacksamma föräldrar!!! Man kan ju alltid hoppas att de reagerade som de gjorde för att de skämdes så mycket, låter nästan så?
Vad jättefint gjort av er tycker jag, både att köra hem honom och att ta en snack med resten av grabbarna efteråt.
Sådana föräldrar borde det finnas fler av!
Kram!
 

önskar att det fanns fler som er

Skrivet av   mika
som vågar ta ansvar för andras barn. Det är inte många som gör det och speciellt inte om man får ett sådant här bemötande när man kommer hem till föräldrarna. Jag hoppas att ni gör det igen för det behövs vuxna som bryr sig.
 

Eloge till er!

Skrivet av  Anny
Tur att det finns folk som bryr sig.
Nästa tanke som slår mig är att ni nog skulle kontakta soc... man kan anmäla anonymt.
 

Bra!

Skrivet av  08Putte
Jätte bra gjort om det bara kunde finnas flera som er.
 

Bra gjort!

Skrivet av  Cilia bf 1/8?
Det borde finnas fler som er!
 

Stackars pojke

Skrivet av  Vendela
Med såna föräldrar kan man nästan förstå att han super sig redlös. Han har det nog inte så lätt.
 

Hulda

Skrivet av  Ewa
vore fler som du så fanns det färre vilsna tonåringar. Måtte föräldrarna haft ett bra skäl att reagera så fruktansvärt idiotiskt. Chock eller begynnande senilitet eller nåt! Du en jättekram för din insats och tveka inte att göra om det även om du får skäll igen! Det är tonåringarna som kommer ihåg det. Kram
 

Tack Hulda!

Skrivet av  Ä~tina +2,6 kg •påsk•
Bra gjort! *rörd*
 

En liknande

Skrivet av  Fidde
händelse var jag och min fru med om för 1,5 år sedan. Vi gick på kvällsprommis och stötte på en grupp unga tjejer där 2 av dem var kalasfulla. En av dem spydde på platsen och den andre kunde knappt stå själv. Efter lite snack med deras kompisar ( de fixade nr och ringde efter ena tjejens pappa) bestämde vi att den tjejen som spytt skulle få skjuts hem av oss. Sen kom pappan med sin nya sambo ( alltså ej biologiska mamman) och han var upprörd men tacksam över att vi gjorde som vi gjorde. Tydligen var det inte första gången tösen blivit tankad men första gången en vuxen gripit in. Kändes bra att ha hjälpt en i alla fall.

Tjejen vi skjutsade hem grät i bilen. Hon ville inte åka hem men samtidigt mådde hon pyton. VÄl hos hennes föräldrar visade det sig att de bor i ett flott område i kommunen och när jga knackade på öppnade pappan i kostym, mamman i fina dressen och lillebror i pyamas. Kl var då ca 23.30. De var helt förskräckta. Efter en kort presentation och lägesrapport kom min tjej med deras dotter och hon grät massvis. Mamman kramade om henne och pappan frågade hur man skulle göra nu. Jag sa:
- Ge henne lite att äta utan mjölk i. Duscha, stoppa om och låt henne sova. Prata kan ni göra imorgon.
Han tackade 34 gånger för hjälpen och sen drog vi.

Fick måndagen efter höra av min mamma ( lärarinna) att det var hennes elever. 13 år gamla båda två.....skrämmande.
Dock var vi nöjda och kände väl att föräldrarna inte kunde klandra oss för att vi hjälpte till lite.

 

en annan liknande...

Skrivet av  Elena
Jag var ute på stan med min man en kväll, vi hade varit på restaurang. Min då trettonåriga dotter var hemma med storebror (19) och tittade på film.

När vi ätit färdigt och var på väg till bilen ser jag några ungdomar som uppenbart är fulla. Jag kände igen några av dem från dotterns skola, några från hennes klass. Mitt bland dem ligger en aspackad tjej med spya på kläderna, som inte kan resa sig upp. Jag visste precis vem det var, det var hon som har mobbat min dotter i flera år. Trots det körde vi hem henne.
Och vad får man av mamman om inte en elak blick? Precis som om det vore vårat fel att dottern såg ut såhär. Inte ens ett falskt tack och påklistrat leende fick vi utan hon smällde bara igen dörren. Å, det tog emot att hjälpa tjejen då jag vet vad hon gjort mot min dotter men som vuxen har man ju ändå ett ansvar!
 

Härligt gjort!

Skrivet av  Lillkath
Tack för att du finns, jag får höra från 13-åriga eleverna i min skola ibland om såna hemska föräldrar. Diskussion med ungdomarna ska det vara- och tak över huvudet!!!
 

Artiklar från Familjeliv