Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Synd att inte fler än hittat hit.

Skrivet av Mamma till lilla t
Själv är jag mammaledig med en liten som tar all tid och krafter så jag hinner inte göra något för andra, men jag tycker det är jätte synd.

Sen har jag också problem med att jag inte vet riktig vad jag skulle göra. Har tyvärr tappat en hel del förtroende för olika föreningar som jobbar ideellt. Har fått känslan att pengar styr lite för mycket. Men jag önskar att fitta någon jag kan åter känna förtroende för.

men nu vill inte lillen låta mej skriva mer, kommer hit en annan gång och skriver mer om mej
Svar på tråden: Synd att inte fler än hittat hit.

BRIS

Skrivet av  Åsa med Ebba
Jag jobbar sedan ett år tillbaka inom BRIS som jourare (svarar i Barnens hjälptelefon) och jag kan helt fullt och ärligt säga att just BRIS är en sådan organisation som du eftersöker. De ser pengarna som medel att nå målen inte motorn för engagemanget och det uppskattar jag som har ett förflutet inom ett flertal organisationer.

Kul grupp!
 

Hej

Skrivet av  Mamma till lilla t
Skulle vara kul om du ville berätta lite mer om hur det är att jobba för dem.

Ja jag har nog hört talas om dem, ska nog själv också ta reda på lite mer. Men som sagt det skulle vara kul om du berättar om just dinna erfarenheter.
 

BRIS- information

Skrivet av  Åsa
Kravet för att jobba inom BRIS som jourare är att man är över 25 år samt har någon form av pedagogisk utbildning/erfarenhet.
Man anmäler sig på deras hemsida och därefter får man ett mail eller/och blir kontaktad av någon från BRIS som gör en första "koll" på telefon. Därefter blir man kallad till en liten intervju och information om BRIS. Om man sedan går vidare därifrån så blir man uttagen till en två dagar lång kurs samt 4-5 kvällar på BRIS. Därefter jobbar man en gång i månaden ungefär.
Fråga gärna mera!
 

Är behovet stort

Skrivet av  Lovvikavanten
av fler? Hur är det med vårdutbildning?
Min dotter är 11 år och har sedan flera år sagt att hon när hon blir stor ska svara i telefonen hos BRIS. :D
 

Svar från Åsa

Skrivet av  Åsa med Ebba
Men då delar din dotter och jag samma "bakgrund" för detta har nog varit en sak som jag tänkt mycket länge att jag vill göra. Jag har ju som sagt flera års förflutet inom olika frivilligorganisationer (från politiska till social verksamhet).
Behovet är ju oändligt i princip men sedan så beror det ju på hur stora anslag BRIS får för att kunna utbilda folk. Men de tackar inte ja till någon som inte är lämplig utan istället jobbar de som redan är inne i verksamheten. Det tilltalar mig!

Jag ser det som otroligt givande!
 

Var sitter man?

Skrivet av  ME med J&R
Är det bara Stockholm som gäller eller kan man jobba även om man bor ute i landet?
 

Artiklar från Familjeliv