Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn med världssamvete

Skrivet av Lovvikavanten
Jag tror det här snacket har kanonpotential! Både för vuxenengagemang och för barnens del. Många barn känner ju en förtvivlan över vart världen är på väg och en maktlöshet. Det är bra och viktigt att möta dem i det och hitta ett sätt att kanalisera och känna att man faktiskt kan vara med och göra något. Och det kan sparka oss vuxna i häcken :) Det är väl många ideella föreningar som har ungdomssektioner t ex? Några som har barn som är engagerade?
Svar på tråden: Barn med världssamvete

Jo det minns jag från det jag var liten

Skrivet av  Liilei
Men tyvärr så tog ingen vuxen det på allvar, lite små gullig, klapp på huvudet. Jag hoppas att jag inte kommer göra samma miss med vårat barn. Han är än så länge bara några månader.

Jag tror/hoppas också på den här sidan. Det måste väll finnas intresse, eller är världen så genomrutten att det inte finns något ideellt engagemang? ser ju lite ut så på den här sidan.

Vist det är svårt som förälder, men ska ju först och främst ta hand om sin egen familj. Men det borde väll ändå inte betyda att man inte någon gång kunde gör någonting.

Nåja, vi får se om fler hittar hit. Jag kommer hit varje dag och tittar efter nya inlägg.
 

Hmm

Skrivet av  Nykter pappa idag
Det finns inget land där det jobbar så mycket människor ideellt som i Sverige. Men ändå är det tyst härinne :-(
 

Är det så?

Skrivet av  Lovvikavanten
Det är ju mycket intressant. Inte minst eftersom det t ex ibland påpekas att välfärdsstaten raderar ut vår vilja att göra något för andra på vår fritid. Titta bara på USA vilket enormt engagemang i charity osv.

Tror ni inte att det lossnar framöver? Snacket har väl rätt nyligen bytt namn? Vi får väl haka på och göra reklam i andra Snack när tillfällen kommer naturligt.
 

Läs gärna

Skrivet av  Nykter pappa idag
Frivillighetens kraft. Det handlar mycket om missbruk där men ävet annat. Den är bara på 113 sidor :-)

http://www.cvv.nu/pdf/75664739.pdf
 

Så här gör jag

Skrivet av  Anna m Lucas -01
Min son är iaf bara 3,5 år. Men ajg är i mig själv en person som ser det som viktigt med att man engagerar sig. Är aktiv i ett uppstart av en ev 5i12 förening i min hemstad. Har även ahft praktik hon vår kommuns integrationshandledare. På båda dessta saker bruakr ajg ta med min son så han på ett naturligt sätt ser att man kan hjälpa nån å engagera sig. Då sker det utan att jag stopapr in han i nåt. Han får på ett bra sätt hitta nåt somm intresserar honom. Vi ahr även anmält intresse att få ett fadderbarn. Tycker detta snack verkar va bra. det behövs att vi lär barnen samhällsengagemang.
 

Artiklar från Familjeliv