Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Enkel insats för utsatta barn-Jag utmanar er ALLA

Skrivet av My©
Jag ,som enkel privatperson ,utmanar alla och envar att lyfta telefonluren och ringa varsin kvinnojour och erbjuda er att lämna över kläder,böcker,leksaker ,förvisso begagnat,men det skall såklart vara helt och rent,..

Jag själv,gjorde en inventering i sonens rum,det resulterade i 5 par byxor,4 tröjor,4 t-shirts,1 par vantar och 1 mössa,skor,stövlar och en kasse böcker, allt i fint skick..ringde kvinnojouren och de blev själaglada för att få dessa saker till de utsatta barnen som tvingas söka deras hjälp för sin och mammans överlevnad.

Varför jag utmanar er alla just i detta att inventera och skänka sker till just denna grupp mammor och barn är ju för att de sällan eller aldrig har en chans att packa någonting eftersom de flyr för sina liv.

Gör nu någon glad av dessa barn som måste tillbringa sin jul och nyår på en av kvinnojourerna i vårt land..

En begagnad julklapp är guld värd för dessa individer,jag lovar!

Antar ni uppmaningen/utmaningen ???
Svar på tråden: Enkel insats för utsatta barn-Jag utmanar er ALLA

Skänker redan allt

Skrivet av  Ullen61
Samtliga kläder och leksaker som våra killar "växer ur", liksom kläder och möbler som vi vuxna tröttnat på, skänker jag till Stadsmissionen, och har så gjort i alla år. Det brukar bli någon kasse i månaden. De har verksamhet för bl.a. utsatta barnfamiljer. Mycket säljer de i sina secondhand-butiker, men då går ju pengarna till behövande.
 

Ja, banne mig,

Skrivet av  ME med J&R
jag antar utmaningen. Jag ringer dem imorrn och frågar vad de behöver bäst. Hej, förresten, jag är ny här. :)
 

Nu fick jag dåligt samvete!

Skrivet av  Charlotte med sessorna
Jag brukar alltid lägga alla våra kläder i såna där Myrorna-containrar. Nästa gång ska jag ringa en kvinnojour istället.
 

Kanske går just till utsatta familjer

Skrivet av  Ullen61
Men frälsningsarmén, som driver Myrorna, har väl också verksamheter för utsatta familjer? Så kläderna de får av dig, eller pengarna de får när de säljer dem går kanske just till det.
 

Ja

Skrivet av  Charlotte med sessorna
man kan ju hoppas det iallafall. Men det skulle kännas bättre om man fick lämna över det personligen så man såg att det verkligen hamnade rätt!
 

nope

Skrivet av  My©
mej veterligen ger ingen ideell organisation något till kvinnojourerna.
 

*ss*

Skrivet av  flaxis
Vet du jag gjorde det men den som ligger här i stan tackade NEJ??? trodde inte det var möjligt! Hur kan de få för mycket kläder etc?
 

..och vår är stängd pga sjukdom

Skrivet av  ME med J&R
och har varit det i över 2 veckor. :(
 

Visst är det bedrövligt?

Skrivet av  CC
Att kvinnojourerna inte kan få tillräckligt med pengar för att anställa personal?
 

Svar från kvinnojourskvinna...

Skrivet av  CC
Initiativet ÄR jättebra! Men jag skall berätta hur det är på vår jour.. Vi har en hel del kläder att ge till kvinnor i AKUTsituattioner. ALltså om de hals över huvud har flytt. Men sedan anser vi att kommunen/soc skall stå för de deras nya kläder. De måste ta sitt ansvar, kvinnorna skall int behöva känna att de får allmosor/begagnade kläder osv. Ofta hanldar ju dessutom det om att ha plats för alla kläder i ett boende som alltid behövs vara större... Fortsätt att ge, men försök att inte döma ut oss. Vi är idella som kämpar allt vad vi kan för att ge alla kvinnor och barn som kommer till oss en framtid.
 

bla

Skrivet av  My©
kläder ja, men leksaker,böcker gosedjur att ha på jouren kan väl aldrig ses som allmosor?
man hakar oftast upp sej på att ge kläder,det finns ju annat att bidraga med eller hur?leksaker som barnen växer ifrån t.ex ,böcker i juste skick som de inte läser längre för att de har blivit större ,osv
videoband som de inte vill se längre efter x antal gånger/år

för att nämna lite

 

Hos oss ville de ha nya saker

Skrivet av  Cecilia
Så vi skänkte lite nya julklappar istället.
 

Kvinnojourer har svårt

Skrivet av  Aurian
att ta emot klädinsamlingar - jag hade 3 sopsäckar med barnkläder jag ville bli av med men de hade inget behov av dem. Att lämna till klädkontainrar gör att de som tar hand om dem säljer själv kläderna.

Här på den lilla ort som jag bor på kan vi lämna kläderna till Filadelphiakyrkan/Pingstkyrkan och de ger kläderna till asylsökande familjer som inte har några kläder alls när de kommer hit och det är förvånansvärt många upptäckte jag.

Fast så fort min uppsats är inskickad så ska jag sorterar ut kläder och köksgeråd som vi har massor över och det ville kvinnojouren ha istället för kläder.
 

Artiklar från Familjeliv