Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dina eller andras barn?

Skrivet av H
Hej!
Det jag undrar om nattvandrarna att har dom vuxna egna barn som är ute på stan på nätterna eller?
Vi har blivit tillfrågade i vår kommun om vi kan ställa upp, men ska vi gå ut och kolla andras ungar när våra barn håller sej hemma på kvällar och nätter. Det intrycket fick vi att genom brevet. Dom föräldrar som låter sina ungar springa på stan på helgerna kan väl själva ta hand om dom eller? Jag har ingen lust med det så länge mina tonåringar håller sej hemma.
Svar på tråden: Dina eller andras barn?

Se inlägget "Apropå..." ovan

Skrivet av  Förälder i Umeå
skriver detta för att testa hur det går till att svara på ett inlägg.
 

Det värsta är...

Skrivet av  MIA
...att ibland så finns det inte en förälder som bryr sig om ungdomarna som är ute på stan. Många kanske är ute och driver och hittar på dumheter för att föräldrarna ligger hemma i soffan berusade. Det är då sådana som du behövs. Såna som bryr sig om sina barn.

Om alla som hade ungar ute på stan skulle bry sig, så behövde vi inga nattvandrare.

Men jag tycker inte att du ska göra det om du inte känner ett engegemang för det.
 

Ska dom aldrig gå ut?

Skrivet av  Ellen
Den dan dom börjar gå ut då? Ska du vara ute varenda fredag och lördag då och vandra på stan och kolla dem? Knappast?? DÅ kanske DU är tacksam mot de föräldrar som finns på stan och ställer upp trots att deras egna barn är hemma.
Tur att inte alla har din inställning utan ställer upp även för andras barn trots att deras egna kanske inte är ute just då!
 

Jo, när dom är gamla nog

Skrivet av  H
Vi har regler här som att dom ska inte " ränna" på stan så länge dom inte själva tar ansvar för sina handlingar alltså är vuxna nästan. Finns många andra som också har så.
 

Svar på ,jo, när de är gamla nog

Skrivet av  själv nattvandrare
Jag hoppas innerligen att du aldrig rände ute när du var ung för inbilla mig inte att du under din ungdom alltid tog ansvar för vad du gjorde. Iså fall var du ett mönsterbarn.
 

Mest andras...

Skrivet av  Sven T.
Hej!
Jag var Farsa på Stan (Stockholm)i cirka 5 år, men nu är jag Farsa hemma pga Alfred 9 månader.
De flesta Farsorna & Morsorna hade INTE egna barn som sprang på Stan (iallafall inte så mycket att de behövde F&MPS). De flesta var nog som jag, och kände att ett lagom socialt engagemang är sunt och bra. Främsta uppgiften för nattvandrande vuxna är INTE att vakta på ungarna. Teorin är att om det finns vuxna på gatorna beter sig ungarna schysst. Det är när de blir ensamma på gatorna de kan få för sig att de är kungar och "busa till det". Så den viktigaste uppgiften är att gå runt på stans gator och vara snäll och vänlig. Vissa aspiranter till F&MPS ville nog ha mer "action", men de tröttnade fort/blev aldrig invalda medlemmar. Vissa av Farsorna och Morsorna ville sedan utveckla närmare kontakter med nån unge de träffat på Stan, och blir övervakare/extraförälder/kontaktperson/..., men det är absolut inget krav!
Viktigt att veta är att det är KUL att nattvandra! Trevliga medvandrare med väldigt blandad bakgrund (fast i Stockholm var det viss övervikt för konsulter/entreprenörer av nån anledning). Ungarna gillade oss mycket(!). Man får se sin Stad i ett annat ljus. Man lär sig nya sätt att kommunicera (hälsa på invandrare från olika världsdelar med handslag, t.ex., är rätt komplicerat om man inte vill göra bort sig...).
 

Tack...

Skrivet av  Förälder i Umeå
...för ett trevligt inslag. Jag håller helt med dig. Är själv aktiv i föräldrar på stan i Umeå och vi jobbar efter den modell du förespråkar i ditt inlägg. Det fungerar jättebra. Besök gärna vår sida på: fps.umea.just.nu
 

Svar till dina och andras barn

Skrivet av  Själv nattvandrare
En typisk inställning hos vuxna. Varför måste man bara engagera sig i sina egna barn och inte ha medkänslan att det finns andra ungdomar som behöver ditt stöd.