Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som har Gotlandsfår?

Skrivet av
Vi är en liten familj med en dotter på 1.8 år.
Vi (eller rättare sagt jag) skulle gärna vilja ha får. Sådär ett par st bara som jag kan ta tillvara ullen från. Jag är alldeles grön på detta men försöker höra mig för lite.
Är det någon som har erfarenhet av får?
Och vad det innebär att sköta och utfodra?
Måste jag ha nåt slags tillstånd eller är det som att skaffa sig en hund.
Vart kan jag vända mig för att få information?
Vi har tre tusen kvm tomt.
Tacksam för alla svar!

// Kram Lena
Svar på tråden: Är det någon som har Gotlandsfår?

Kul!

Skrivet av  Ulrika
Jag har lite erfarenhet av får men tyvärr inte av gotlandsfåren. Får är ganska lätta att ha göra med, de kräver inte så mkt mer än ett hus på vintern och ordentligt staket året runt. Om de väl börjar ta sig ut så är det näst intill omöjligt att få dem att sluta. I övrigt så är det mat 2 ggr/dag, klippning 2 ggr/år, avmaskning i samband med bete. Det är väl de saker som tar mest tid, sen är det ju betäckning, lamning + allt småplock som kommer till. De är jättetrevliga och lätta att få tama. Och om du dessutom gör en insats för rasen så är det ju jättebra.

Lycka till och fråga gärna om det är nåt du undrar. Jag svarar på det jag kan.

 

Vad roligt!

Skrivet av  Lena
Hur många får har du? Hur stor hage krävs?
Var bor du någonstans? Vi bor i Gävle.
Många frågor! :)
Men jag tycker det är så intressant.
Skriv gärna o berätta.

 

Vi har ...

Skrivet av  Ulrika
eller rättare sagt är det svärmor som har fåren men det har blivit mer o mer att jag har tagit över, hon får dock vaka nu ilamningstider och mata :o) Vi har 15 tackor de flesta blandras mellan Leicester(vet inte om det stavas så) och pälsfår. Och nu har de just börjat lamma, det är mycket passande men ohhh så kul! Än så länge är det tre som har lammat så vi får väl se när resten kommer...

Vi bor i Småland utanför Växjö och sen det där med hage är svårt det beror på hur många du har men jag skulle rekommendera dig att ha minst två gärna tre för att de ska trivas. Vi har visserligen mer hage än vi behöver men vi brukar ta hem "mina" tre tackor ett par veckor under sommaren och ha dem betandes i trädgården för att slippa klippa gräset... MEn de äter mycket annat oxå. Det bästa är om du kan få låna en bit mark i närheten som du kan växla mellan om du vill ha dem i trädgården. Och sen är det det där med staket...det måste vara antingen fårstängsel eller eltråd brukar fungera men det kan vara lite känsligt med små barn...

Du kan maila mig på min email adress om du vill veta mer. Ha det!
 

tips om får (del 1)

Skrivet av  Anna E
(Mitt inlägg blev så långt så jag delar upp det i 2 delar...)

Hejsan

Det är en god idé att ha en vinter och en sommarhage. De bör inte vistas i samma hage året om pga parasiter odyl då kan få bättre fäste. (Dessutom bör de avmaskas nån gång då och då. Avmaskningsmedel och en mojäng som gör att man kan få ner tabletterna långt ner i halsen så att de inte spottar upp den igen finns på apoteket.) Sedan är det en mycket bra idé att ha möjlighet att utfodra kraftfoder med sig själv på ena sidan staketet och fåren på den andra, annars riskerar man att bli omkullsprungen. I synnerhet baggar kan få för sig att "buffa" både på en själv och på hinken man kommer med. Hö bör man, om det kan undvikas, inte lägga direkt på marken eftersom de då förstör onödigt mycket av det. Får är dessutom kräsnare än tex kossor och vill ha ett "bra" hö.
 

tips om får (del 2)

Skrivet av  Anna E
(forts från del 1)

3000 kvadratmeter tomt tycker jag låter lite i minsta laget. (Man bör nog inte hålla dem ensamma eftersom de är utpräglade flockdjur.) Risken finns att de äter ner allt gräs till rötterna pga det är så pass litet område och trampar sönder marken till lervälling. Dessutom vill du nog inte ha dem allra närmast huset. De kommer bajsa på farstutrappen och äta upp alla blommor. (Smaskens tycker fåren!)
Under lamningsperioden brukar tackorna vilja välja mellan ett par olika ställen "att bädda". (Skönt med utlagda högar med halm och möjlighet att gå in då.) De kan få lamningsnoja och tro att de redan fått ungar och därför "sno" en unge från en tacka som är upptagen med att föda fram nästa unge. När de sedan får sina egna lamm en dag eller tre senare så händer det att de antingen inte bryr sig om den kidnappade ungen, eller helt enkelt struntar i sina egna...
Du kanske har en fårfarmare i närheten som även om han/hon inte har just Gotlandsfår kan ge dig tips, råd och info?
 

Artiklar från Familjeliv