Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Stall till ponny"

Skrivet av Mia - Amandas mamma
Hej alla hästkunniga,
Min dotter som är 10 år ska få lov att hyra en ponny i sommar. Hon älskar hästar och enligt ridläraren på ridskolan kommer hon att klara av att sköta en ponny. Varken jag eller hennes pappa är vana vid hästar. Vi ska vara vid mina svärföräldrars lantställe där det också finns en stallplats och en ponnykompis någon km bort. Men egentligen skulle vi vilja ha hästen på vår gård. Men vi har ju inget stall..Måste hästen stå i stall på natten? Eller kan den vara i den inhängnade hagen som vi har gjort iordning? Kan man fixa en provisorisk stallplats på något sätt?
Tacksam för svar
Svar på tråden: "Stall till ponny"

Hallå!

Skrivet av  Cilla
Vad kul för dottern at hon ska få hyra en liten ponny!
Visst kan den vara ute helsa sommaren OM den har någon form av skydd mot regn och vind. Dvs. tex ett vind- och regnskydd i hagen.
Plus att hästar är utpräglade flockdjur! De trivs oftast inte alls om de inte har sällskap, helst av en annan häst. Mycket få klarar sig utan!
Tänk på att hagen ska vara ganska stor oxå så att den kan beta och springa ordentligt!
Och efetersom du och pappan inte har hästvana hoppas jag att ni har någon ni kan fråga om råd och hjälp!Det är lite svårare att ha häst än ett mindre djur som tex. katt eller hund!

Lycka till!
Och har ni några frågor är det bara att maila! [email protected]
 

Håller med Cilla.....

Skrivet av  Chrillan
...i det hon skriver! Men tänk även på att ponnier lätt får en sjukdom som heter fång om de får allt för kraftigt bete! Det är _inte_ roligt! Jag förlorade min första egna uppfödning i det..... :-(((

Hälsningar Chrillan
 

Artiklar från Familjeliv