Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alldeles skakis.....

Skrivet av Skakad Mii
Var ute med våra hundar idag. Vi gick förbi våran rasthage och det var redna hundar där inne det var tre hundar.Vi väntade ett tag och sedan gick två av hundarna. Kvar var en mindre hund islänsk får hund tror jag en hane. Jag släppte in vår lilla hund och dom lekte fint dom två. Jag och den islänska fårhundens matte stog och disskuterade om vi inte kunde släppa in min stora hund. Jag tvekade först för han kan vara välldigt tuff mot andra hundar men dom hade träffats innan så till slut bestämmde jag mig för att släppa in vår stora hund och det skulle jag aldrig ha gjort. Det blev slagsmål, vår stora hund flög på den islänska fårhunden direkt utan att varken hälsa eller nått. Det såg hemskt ut, var nästan rädd att vår hund skulle ha i hjäl den andre. Men det var bara det att den islänska hunden lade sig inte heller så vår hund fortsatte. Han slutade efter ett tag och då tog tjejen sin hund och gick. Så nu vet vi att det inte funkar i allafall. Tjejen med den islänska fårhunden var inte arg på nått vis kanske mest förvånad.
Ärligt talatv så trodde jag inte vår hund skulle göra sådär "fan". Blev helt ställd jag skrek på honom att sluta men han slutade inte direkt. Den lilla hunden hade inte haft nån chans. *usch* varför gick jag in??? Det var mycket dumt av mig.
Nån som har erfarenhet av sånt här?
Nån som vet om det tar slut nån gång den här tuffheten mot andra hundar?
Nån som vet om man kan göra nått?
Han är ju så himla snäll annars, världens goaste hund alltså.
Jag vet nu i allafall att jag inte kan släppa in honom i rasthagen om det är nån där inne som han inte känner och spec. om det är nån mindre hund.
Varför gör han så???
Blir det bättre kanske om man kasterar honom?
/Skakad Mii
Svar på tråden: Alldeles skakis.....

Läskigt

Skrivet av  Breeder
Nu vet du hur han är. Det betyder att du INTE kan släppa honom om det finns andra hundar i rasthagen alls! Och utanför inhängnat område måste du ha honom kopplad. För alla andra hundars säkerhet. Stackars dig, förstår att det är jobbigt. Men det är fler som inte kna släppa sina hundar utanför inhängnat område, t ex folk med hundra som sticker, jagar osv. Men du verkar vara en ansvarsfull ägare så det ska nog gå bra. men var gullig och chansa inte! Kram!
 

Jo jag vet....

Skrivet av  En lite deppad Mii
att han är sånn i koppel och mot hundar han inte känner, så lös hr jag honom alldrig för det vågar jag def. inte.
usch ja hoppas nu inte att vår lilla inte blir sånn men eftersom det är vanligt att alaskan kan bli sånn så kanske hon blir det ändå. Många säger att det beror på hur man hanterar hunden, men vi har verkligen inte hetsat honom eller nått. Han va mycket tillsammans med en stor hund när han va yngre som va som han är nu och jaf tror att han har tagit efter honom mycket för han är precis likadan som denna stora hunden.
Sen har han blivit attacerad av en och samma hund två gånger när han va yngre. Sen är han ju så fruktansvärt dominant men det kommer han inte vara länge till för det märks redan att vår valp är dominant här hemma.
Usch ja, jag blir så ledsen han är världens snällaste annars.
Har också hört att man kan ta in en dominantare hane och låta denna "trycka" ner vår hund, men det låter ju dumt men vad vet jag? Alltså låta dom slåss.
Hoppas han lugnar ner sig med åren :)
Ja *suck* så är det.

 

Nej Mi

Skrivet av  Breeder
Anordna inget hundslagsmål, för det är vad du får om du tar dit en annan hund som ska trycka ner din. 1) Du vet inte vem som kanske biter ihjäl vem eller blir värst skadad. Hur ska du hantera det? Och avbryta det klarar du inte, om de kommer igång.
2) En sådan upplevelse gör inte din hane trevligare mot andra hundar, snarare tvärt om. Han har ju redan blivit påflugen och han är uppenbart inte den typen som blir ängslig livet ut av det.
Sorry, se nu till att ha ett kraftigt koppel som inte kan gå av (tycks vara vanligt att det får av för aggressiva hundar tyvärr) och håll i stadigt och undvik platser där många hundar går.
 

Jo tack, nä jag skulle....

Skrivet av  Mii
aldrig i hela mitt liv gå med på nått sådant.
Nä jag får fortsätta som innan träna träna träna!!!
Och aldrig ha honom lös.
Håller helt och hållet med dig. Det kommer bara att bli värre det vet jag nu.

Han är ju faktiskt jätte duktig nu när man går bland andra hundar och innan han börjar gå igång och när man säger nej då lyssnar han och uppför sig normalt :))).

Att undvika platser där det finns mycket hundar är ingen bra lösning tycker jag. Men jag kommer ju def. inte ha honom lös utan uppsikt.

Tack för ditt svar :))
/Mii
 

ett litet råd

Skrivet av  m med 3 hundar
Det kan inte vara så att han vaktar den lilla mot andra hundar ? Min 3 åriga hanne går bra i hop med andra hannar och det brukar funka men jag mötte min mor och hennes hanne när jag för 9 månader sedan hade en utav hans syskon med sig som då va 4 månader ungefär och direkt när han träffade på morsans hanne som bara hann hälsa på den lilla valpen s´å small det och min hanne flög i mot morsans hund skitaarg , och då vaktade han sin "lillasyster" så jag kunde efter det inte låta han hälsa på andra hanhundar när hon var med ute , ett tips bara på vad det kan bero på
 

Jaa det kanske kan va så men....

Skrivet av  Mii
den här hunden var ju snäll mot vår valp.
Men jag tror nog att det är som du säger.
Tack för ditt svar. :))
 

Artiklar från Familjeliv