Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*hata fästingar* förra året fick vår stora hund en fäsning och....

Skrivet av Mii
fick borelia i käken kunde inte gapa ordentligt, han skreeek när man rörde vid honom vid käken det var fruktansvärt. Åkte till vetrinären hon var tvungen att bända upp käkarna på honom *fy vad han skrek* Han fick smärtstillande tabletter och antibiotika för det. Det var inte kul alls stackars vår hund.
Han har redan haft två festingar, vill inte att han ska råka ut för samma *skit* "ursäkta" detta året nån som vet nått man kan göra för att slippa dessa hemska djur??? Hur ska man göra när man tar bort dom? Jag bara drog ut dom med pinsett rakt ut är det fel? Hjälper det att ta nån sorts sprit på såret efter?
Tips och råd mottages tacksamt :))))
/Mii
Svar på tråden: *hata fästingar* förra året fick vår stora hund en fäsning och....

Exspot=suveränt:)

Skrivet av  Balders matte
Vår schäfer är en fästingmagnet. Han kan inte gå förbi ett grässtrå utan att få med sig minst en familj med fästingar(nästan iaf:)). För två år sen fick han på ett par veckor på våren mellan 30-40 fästingar, vi plockade ett par om dagen. När vi fick nog fick vi recept hos veterinären på Exspot, ett medel som man lägger i pälsen en gång i månaden(förutsatt att dom inte badar för då försvinner effekten). Efter det plockade vi endast en fästing på hela sommaren! Så ring er vet. och be om ett recept.
Sen när det gäller att plocka ut fästingarna så gör du helt rätt. Ta med pincett och dra rätt ut, se bara till att du får med hela huvudet också.:))

lycka till!
 

Jaa tack, ska skaffa det det låter bra....

Skrivet av  En tacksam Mii
Är det dyrt?
*usch* vad händer om man inte får ut huvudet? Hur vet man om huvudet sitter kvar?
*ryser av obehag*.
Tack så mycket för ditt svar, ska ringa vet. i morgon :))
/Mii
 

Hej.......

Skrivet av  Balders matte
ja, tyvärr är det ganska dyrt precis som med all annan medicin till hundar, kommer förståss inte ihåg vad det kostar, ca 600:- har jag för mig. En stor förpackning innehåller 6x2 dospipetter. Hundar över 15 kg ska ha två pipetter åt gången, under 15 kg endast en och då räcker det ju 12 ggr. Det kostar ju lite men är såååå värt det:)
När det gäller fästinghuvudet så kan det lättare bli infektioner om man inte får med det. Dels så ser msn på fästingen om men fått med det lilla svarta huvudet med alla benen dels kan man se det "hålet" som blev när den togs ut. Skulle du inte få med det så försök få ut det med en nål eller nåt, går inte det så håll koll på det ett par dagar bara så att det inte blir rött eller irriterat, så är det ingen fara.

:)
 

Frontline...

Skrivet av  Ulrika
använder jag och det är suveränt oxå och det funkar även när man har hundar som badar mycket. Antingen som "spot-on" eller spray som man sprayar på och det funkar som sagt alldeles utmärkt. Jag vet inte hur det är nu men för ett par år sen var just Expot ganska giftigt så om man hade badande hundar så skulle man undvika detta eftersom det kunde förgifta fiskarna bla. Men detta var typ 3-4 år sen så det har kanske blivit bättre?
 

Frontline på katt, liten varning..

Skrivet av  JL59
Jag vet att diskussionen rörde hundar men katter drar på sig många fästingar och det är fn bara Frontline som gäller. Vi behandlade våra 2 katter med dospipett mellan skuldrarna (katten ska inte kunna komma åt och slicka där) men storkatten har lite sladdrigt skinn och kom ändå åt och slickade i sig medlet. Sedan börjar han dregla jättemycket med långa strängar saliv och blev hemskt stressad. Jag ringde då giftinformation och fick veta att det kan hända, och att det inte är farligt om inte man överdoserar läkemedlet (då kan katten få kramper). Allting gick bra och han var inte alls ledsen efteråt men det var mycket obehagligt.
Nu har katterna fått en fästing var på 10 dagar istället för ca 10 i veckan .. Dosen upprepas efter 3-5 veckor.