Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akvarium!?

Skrivet av Mlan
Hejsan!
Vi funderar på att köpa ett akvarium. (80l)
Vad ska man tänka på ?
Vad kan jag förvänta mig att få betala för det, annons?
Hur har det gått för er med ungarna och akvariet?
Svar på tråden: Akvarium!?

Enklare med större!

Skrivet av  Razboran
Hej!

Det är enklare ju större akvariet är, så 80 l är nästan på gränsen, mitt är på 90 och har havererat en gång, efter bara ett par månader. Mitt bästa råd är nog att låna bra böcker på biblioteket, och att ta en titt på www.akvarieguiden.nu, där finns massor av info.

Skaffa bra lysrör, börja med enkla fisksorter och växter, mata inte för mycket och byt ut en del av vattnet varje vecka. Vi fick vårt akvarium gratis av en släkting som tröttnat, har ni tur hittar ni också någon som lagt av och bara vill bli av med det.

Mitt nick här på fN är f ö en jättefin stimfisk :-)
 

Hej igen

Skrivet av  Mlan
Hej igen!
Nu verkar det ordna sig, vi kommer antagligen att få ett akvarium på ca 200l med tillbehör och fiskar.
Jag får bara hoppas att dom inte har ciklider i. Jag föredrar tetror mfl. Den lite lugnare sorten. Hade det när jag hade akvarium mer än tio år sedan.. såg på bilder igår och började störa min man med kommentarer som "Såååån hade jag förr" :-)
Mitt enda problem nu är, hur fraktar man allt?
I vanliga fall ska akvariet få stå i gång utan fiskar i en vecka.. men nu?
Jaja det visar sig, du har inga tips?

Mvh Mia
 

Men ciklider som är så fina :-)

Skrivet av  Razboran
Vad kul med ett 200-liters, jag blir jätteavis! :)

När jag startade om mitt totalhavererade akvarium fick de stackarna som överlevt bo i "akvariehinken" med termostat och filter igång. Under tiden tömde jag ut allt vatten, kokade allt grus, skrubbade rent stenarna etc. Det tog nog en halv dag i allafall. Jag försökte hälla upp det nya vattnet så fort som möjligt och hade i lite vattenförbättringsmedel och 1 dl koksalt _utan jod_ (viktigt att det är jodfritt!). Jag flyttade också tillbaka filtret så fort jag kunde när jag började hälla tillbaka vatten i akvariet. Efter en stund hällde jag över fiskarna och det gick bra. Iom att jag höll igång filtret så fanns det med gammal nyttig bakteriekultur som kom fiskarna tillgodo. Några liter av det gamla akvarievattnet följde ju också med.

En kylväska i kanske funkar att frakta fiskarna i? Man kanske kan fråga efter fiskpåsar i djuraffären att ha fiskarna i under färden?

Lycka till! Själv blir jag rätt sugen på att ta en sväng förbi djuraffären och titta på lite nytt!
 

..igen

Skrivet av  Mlan
Hej igen
Jag får veta imorgon hur det blir med tanken med fiskarna. Jag hoppas.. :-)
Jag har varit in på olika sidor nu och läst. Överlag tycker de flesta att man ska spara det gamla vattnet, hälla i det och fiskarna.. vänta ett tag innan man då och då fyller på med lite svalare vatten.
Är så nyfiken på vad det är som finns i akvariet. Men antagligen är det tetror då det är enklare att blanda dem.. hehe.. min dotter vill däremot ha ciklider. Vi satt och tittade på bilder.. hästnoscikliden föll hon för. Medan jag hittade en otroligt vacker, påfågelsciklid t r o r jag att den hette.
Vad har du i akvariet?
 

När jag flyttade...

Skrivet av  x
... försökte jag få med mig så mycket akvarievatten som möjligt. Jag lyckades nog få med mig ca hälften, men mitt akvarium är inte riktigt lika stort. Fiskarna kan man få transportpåsar till i djuraffären. Tänk på att hålla dem varma under transporten! Sen är det nog bättre att låta fiskarna simma i en hink något dygn medans man får fart på akvariet. Det är aldrig fel att ha en extra liten pump för såna ändamål. Använd de medel som finns för vattenförbättring (Nitrivec och Aqutan tex).
 

Hej igen MIan!

Skrivet av  Razboran
Jag har bara lättskötta "svenssonfiskar": Kardinaltetror, några platy och två par segelfensmolly i olika färg (silver och grön). Och så några ottocinklusmalar (vet ej hur det stavas). Har funderat på om jag ska göra ett nytt försök med ett litet rasborastim, men jag tror det blir för trångt.

Helst skulle jag vilja ha ett jätteakvarium med diskusfiskstim, men då måste jag först ha råd att betala en firma som kommer hit och sköter alltihop åt mig :-)

Jag håller med x om att man nog bör ta med så mycket gammalt akvarievatten som möjligt, men fiskarna behöver nog inte bo i en hink i flera dagar, jag tror det räcker med att vattnet i akvariet börjar bli någorlunda klart? Fråga i någon djuraffär där de är duktiga på fiskar, de borde ju kunna en del om fisktransporter eftersom de faktiskt får fiskar skickade till sig regelbundet.

Lycka till!
 

Tack X och Razboran!! *imt*

Skrivet av  Mlan
:-)
 

Artiklar från Familjeliv