Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Nybörjardjur" för sjuåring?

Skrivet av Kanske marsvin?
Min son vill gärna ha ett husdjur. Jag har sagt att han får vänta tills han blir lite äldre. Nu är han snart sex. Kan ett Marsvin vara bra? Tuggar de sönder sladdar? Är det sällskapliga? Eller ska man ha akvarium med krabbor eller liknande. Är det någon som vet?
Svar på tråden: "Nybörjardjur" för sjuåring?

Jag tycker

Skrivet av  Luna
inte att något djur är särskilt lämpligt som "nybörjardjur" för barn, om inte föräldrarna har kunskap/intresse för djuret. Man kan inte begära av ett barn att klara skötsel och ansvar för ett djur helt själv, och saknas engagerade föräldrar är det djuret som blir lidande.
Bli inte ledsen nu, det var inte alls min mening att försöka trycka ner dig. Du och din son kan säkert bli jättebra hussar o mattar...men det är av allra största vikt att ni i så fall hittar ett djur som DU är intresserad av. Hoppas du förstår hur jag menar.
 

håller med

Skrivet av  AJ
min kompis liiasyster hade ettmarsvin som hon glömde ge mat och vatten. När mamman hittde djuret var det helt uttorkat och skakade när hon försökte få i honom lite vätska.....URS jag blir så ARG!!!

Nu menar jag inget illa med att skriva detta. Kom bara att tänka på det.
jag tror att alla djur passar bra så länge föräldrarna är villiga att ta det yttersta ansvaret för djuret. Djur är ju inga leksaker. Men de är underbara vänner.
Hoppas ni hittar ett som passar er!
 

Var höll mamman hus tidigare?

Skrivet av  Jensan
Jag menar... att barnet hade ett marsvin kan väl inte ha varit en överraskning. "Hittar" man bara ett djur i sitt hem sådär efter flera dagar...?

Som vuxen måste man VARJE DAG påminna barnet om djuret och dessutom själv TITTA TILL DET. Inte bara lita på ungen som säger att det är ok...
 

det undrar jag med

Skrivet av  AJ
Dessutom var barnet ca 13år....
 

ja, marsvin

Skrivet av  UK
Funkar jättebra eftersom dom är så sällskapliga och verkligen tycker om när man kelar med dom och klappa dom. Och jag tror visst att du inser att det är du som är huvudansvarig för skötsel osv, det är man väl länge till när barnen är i den här åldern...
Jag har hört att marsvin ska gnaga på sladdar och annat, men våra har inte gjort det än. Vi har haft dom i 2,5 månader. Kan tänka mig att det beror på om dom har nått roligare att göra. Vi släpper ut våra att springa i vardagsrummet varje dag och dom har så fullt upp med att kuta omkring så dom har inte bitit på nånting. Däremot får du vara beredd på att dammsuga mycket bajs! Men tack och lov är det fasta små saker som inte alls känns äckliga, så det är ingen fara...
Till och med min treåring är jätteduktig att hålla marsvinet men han får bara sitta på golvet och göra det så att det inte riskerar att tappas.
 

jag och syrran

Skrivet av  qp
hade varsitt marsvin när vi var "små".
Jag var väl kanske runt 6-7 och syrran 5 år äldre.
Vi skötte dem så mkt som möjligt men mamma och pappa hade alltid ett vakande öga och dök in och skötte om när vi inte hade okr eller lust.
Våra marsvin var jättegosiga och lätta att ha att göra med.
De var jättegoa och så fort vi kom hem, bara de hörde bilen ute på gården satte de igång att "oinka"/pipa.
De gnagade itne på sladdar - men det är nog bästa att kanske sätta upp den en bit så de inte når om ni har dem lösa.
Våra älskade att bita sönder mattan under matbordet - vilket inte mamma gillade!! (att de gjorde)
 

Akvarium

Skrivet av  ärtan
inte svårskött och fiskar kan vara fantastiskt underhållande.

Kan vara bra att investera i fiskar som inte kräver så mycket "finlir", det finns ju till exempel guldfiskar, svärdbärare och barber som inte är särskilt pjåkiga med vattnet, bara det finns en cirkulationspump och man byter vatten regelbundet. Ciklider är fina men aggressiva, och vill man ha ett sällskapsakvarium med flera sorters fiskar är de ingen höjdare. Vill man slippa pilla mycket med att göra rent från alger och dylikt skaffar man en mal. Växter kostar inte alls mycket, lättskötta sorter som ex Cabomba- eller Hygrofila-varianter.

Akvarium, begagnade, finns från några hundralappar, då brukar utrustningen ingå, kan säljas vidare om han tröttnar. Satsa på minst 100 litersakvarium, lättare att få balans och så får man plats att leka lite med inredningen, till exempel såna därna slott med tinnar och torn och kanske en liten dykare som står och bluppar luft på botten...

Dock får man beväpna sig med tålamod, ett akvarium kan gott få köras igång utan fisk och växter och få gå i en vecka innan man sätter i fisk. Med vattenberedningsmedel garderar man sig ännu mer.

Jag tror minsann jag kan pladdra hela kvällen jag!