Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Deprimerad katt??

Skrivet av Tessan
kan det vara så att katter kan få vårdepressioner?
Våran hankatt har blivit lite asocial, vet inte om det kan vara många faktorer inblandade. Vi har flyttat, jag är gravid i 7:e mån. Han "ser" ledsen ut och verkar inte lika pigg längre, nån som känner igen dettta???
Bör jag prata med nån veterinär???

Svar på tråden: Deprimerad katt??

Kolla med vet. för

Skrivet av  Thérèse o Gabriel (5/10)
säkerhetsskull, nu berättar du inget om hans bakgrund tex ålder osv. Men visst kan det vara bla flytten som spelar in, det kan resultera i aptislöshet och viss apati. Men samtidigt kan det vara så att kisse är sjuk så bättre att ta det säkra före det osäkra! Lycka till med bebisen!
 

Våran kisse...

Skrivet av  Tessan
är två år nu i maj. Det är hans första flytt förutom när han kom till oss. Han är väldigt specell, det är väl alla :) men han vill bara bli klappad när han själv kommer, annars sjunker han ihop om man föröker klappa honom, han är lite som en hund vill gärna nosa på en först, men så har alltid varit. Han är dessutom ljudkänslig, men när han själv kommer och vill gosa är han hur mysig som helst, men det har avtagit sen vi flyttade, eller började lite innan för ända sen jag blev gravid har han valt husse framför mig mer och mer.
Tack för ditt svar, jag ska ringa veterinären.
 

Okej, mina katter blev

Skrivet av  Thérèse o Gabriel (5/10)
tvärtom när jag var gravid, de blev mer måna om mig och hur jag mådde..det var också lugnare på slutet och busade inte lika mycket..antagligen såg de på mig att jag inte orkade med allt:-)Hoppas det ordnar upp sig! (annars kan det vara så att kisse blivit "vuxen", det brukar inträffa vid ungefär två års ålder)
 

Min veterinär

Skrivet av  Anna
sa att det inte alls är ovanligt med deprimerade katter och att det kan vara ide att låta dom äta antideprisiv medicin ett tag så att dom mår bättre. Så kontakta vet för en allmän hälsokoll. Lycka till.

Kram Anna
 

Det ska jag göra...

Skrivet av  Tessan
tack!