Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akvariekiskar!

Skrivet av Katarina
Jag är en relativt ny ägare av ett akvarium och har lite dålig pejl på vilka fiskar som passar med varandra. Nu är det så att jag blev så förtjust i en mini slöjstjärt som kallas för golfbollar sist jag var på djuraffären. De sa att eftersom jag har guldbarber så tyckte de inte att jag skulle köpa sådana eftersom de kan äta upp deras stjärtar. Är det någon som har provat att ha golfbollarna tillsammans med fiskar som ev. äter upp stjärtarna ändå? och i så fall hur har det gått? Jag vill så gärna prova!
Andra tips och råd om andra trevliga fiskar, växter och tillbehör som kan vara trevligt att ha i akvariumet emottages gärna. Jag har kardinaltetror, guppys, blå gurami, guldbarber och en stor mal.
Svar på tråden: Akvariekiskar!

Riskerna med fenbitare

Skrivet av  ärtan
är att fenorna drabbas av röta, inte så kul för fisken. Och opraktiskt.

Om du kan tänka dig att sälja tillbaka guldbarberna till akvariebutiken (halva opriset brukar man få tillbaka) så har du annars ett mycket lugnt och fridfullt akvarium även för slöjstjärtar. Har själv funderat på en liknande sammansättning och ska snart köpa ett guramipar (har diamantneontetror och röda platy) och en mal.

Vackra växter? Det finns några låga mörkgröna växter med stora blad som är väldigt vackra att ha på botten. Sen köpte jag cabomba senast, en växt som har många små tunna blad som går direkt från stammen, påminner en aning om dill. Den förökar sig fort, är tålig och ger en jättevacker bakgrund i akvariet. Hygrofila är en annan klassiker, förökar sig hela tiden (man får slänga till slut) och gillar alla sorters vatten. Med akvarieväxter är det lätt att glömma att man behöver plocka döda blad och gröva upp växter som håller på att dö, annars blir det onödligt mycket kväve i vattnet.

Rötter är jättevackert i inredningen. De bör kokas för att få ur ämnen som kan missförga vattnet, och naturligtvis oönskade bakterier och andra ämnen som inte ska vara i akvariet. Man kan använda kolsten också, billigt och snyggt. Kolsten är ganska lätta (inte lättare än vatten dock) så man får oftast klistra ihop dem med silikon till en stenhög (jättebra gömställe) och låta dem torka i ett dygn innan man lägger i dem.

Både malen och kardinaltetrorna gillar akvarium som är tätbevuxna och inte för ljusa, och malen gillar att kunna gömma sig ordentligt.

Hur är det med dina kardinaler förresten? Är de stöddiga? Det var de jag hade förut, tills de fick konkurrens. Jätteroliga fiskar faktiskt!
 

Saken är den..

Skrivet av  Katarina
att guldbarberna, malen och en kadinaltetra följde med när vi köpte akvariumet av en kompis som skulle flytta så det är kanske inte så lätt att sälja guldbarberna till någon djuraffär. Samtidigt tycker jag att de är rätt så fina, en färgklick.
Vi köpte till tio kardinaltetror så de var rätt så små, jag har inte märkt av den där stöddigheten som du beskriver.
Det följde även med en stor rot som malen brukar gömma sig bakom, mycket dekorativt. Sedan har jag en kruka som de kan simma in i och lite annat som pryder akvariumet.
Får alla fenbitare röta förr eller senare? i så fall vet du varför?
Jag tycker det är jättedyrt med växter, tänkte nypa av en växt som förökar sig bra så kanske man kan spara några kronor i alla fall. Vi bor 10 mil till närmaste djuraffär så endera måste vi åka dit eller så kan de skicka med bussen.
Jag tycker det är otroligt rogivande och sitta och titta på fiskarna. Jag ångrar mig verkligen inte.
 

snabbt inlägg från en annnan

Skrivet av  Mmaria
Har själv guramis med lite andra firrar, och det man ska tänka på är just att välja lugna fiskar...

Har just slängt en otroligt massa växter pga dom växer som ogräs, så köp några snabbväxande växter plus några svårare, men kom ihåg att ansa de snabb växande. Det hade jag missat lite så växterna under fick inte nog med ljus :-)
((här får vi tre växter för hundra kronor, köpte en snabbväxande och två svårare, har inte behövt köpa nå mer än ))

Malen behöver ha sin rot i akvariet, så det är inte bara för att gömma och att det är fint.

Om du kan så beställa från Hjortgatans Zoo på nätet. Dom har verkligen fina växter och det är fint inpackat när det kommer hem till en.

Ser du någon med fenröta så ring till en akvarieaffär och fråga om råd. Jag använde medicin men kommer inte ihåg vilket just nu.
 

Inte fenbitarna, men de fiskarna de biter på ;-)

Skrivet av  ärtan
Guldbarberna kan du alltid byta mot en växt, för det blir synnerligen obehagligt för de andra fiskarna om de börjar bitas.

Vad som kan hända är att bakterier får fäste där betten sitter, coh sedan vittrar fenan sönder bit för bit och fisken dör så småningom. Jag har ett medel hemma som hette Tetra Medica Contralck Konzentrat (har ingen aning om vad det betyder för jag har tappat bort kartongen med den svenska översättningen) som hjälper mot via prick-sjukan och fenröta. På akvariebutiken kan de ge dig råd annars.
 

Artiklar från Familjeliv