Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Aggressiv katt

Skrivet av Anna
Vår katt, en 8 år gammal kastrerad hankatt har alltid varit väldigt opålitlig. Utan anledning kan han flyga på en i benet och han rivs inte bara utan bits jättehårt, riktigt hänger fast i benet. Trots detta älskar vi honom jättemycket och vi har ju lärt oss att leva med hans temperament och kan undvika hans "dåliga humör". Dessvärre har grannarna på sista tiden börjat klaga, han har bitit även dom och vid några tillfällen även barn. Detta är naturligtvis fruktansvärt. Jag vet inte vad jag skall göra. Det är helt omöjligt att hålla honom inne, han har väldigt starka jaktinstinkter och är ute 10-15 timmar om dygnet.
Jag är rädd att det kommer gå så långt att folk vill att han skall avlivas. Han är ju så go när han inte är på sitt arga humör, det skulle vara hemskt att tvingas avliva enn fullt frisk katt som vi älskar så mycket.
Är det någon som vet vad man skall ta sig till i en sådan här situation?
Svar på tråden: Aggressiv katt

Jag tycker...

Skrivet av  Monika med Albin 010804
...faktiskt ändå att ni antingen får lov att ha honom inomhus eller avliva honom. Om en hund betedde sig såhär skulle den vara tvungen att avlivas eller bära munkorg. Jag tycker inte att det ska vara annorlunda för katter, även om deras bett inte gör lika stor skada. Det kan göra rejält ont ändå, och barn kan bli skrämda så de blir rädda för katter resten av livet!
 

Deras bett och klor

Skrivet av  Lilla jag
kan göra STOR skada. Jag har fortfarande fula ärr på mina underarmar efter en närkamp med en sur katt och hur snyggt är det........... Tänk dig då på ett barn...... Får nog lov att hålla med dig i övrigt!
 

Kattbett är inte att leka med

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01
visst de kanske inte sliter loss stora köttstycken men de har mycket bakterier i munnen och man kan få rejäla inflammationer och blodförgifting av kattbett. Har själv blivit illa biten av en aggressiv katt och har fortfarande fula ärr på handen. När jag hade blivit biten svullnade handen upp till mer än dubbelstorlek pga av infektionen. Inte kul alls.

Vad gäller en aggresseiv katt så skulle jag nog prova en djurkommunikatör.

Här kommer lite länkar:
http://home.swipnet.se/djurkommunikation/artkommunicera.htm

http://www.maggasdjurkontakt.just.nu/

http://www.katter.nu/katter/beteende/betmain.htm Kolla under "När katten kissar på fel ställe !" så står mailadressen till Anna-Lena

http://www.whole.nu/djurkommunikation.htm
 

Kanske...

Skrivet av  Beth
Vi hade en sån katt när jag var liten. Han vände väldigt snabbt i tempramentet och när man satt och klappade honom kunde han på två sekunde komma på att han tröttnat och bita en. Var han sur för att vi tex särat på honom och den andra katten när de slogs kunde han plyga på en på benet också.
Vi familjen lärde oss ändå hantera honom. Manvar lite mer vaksam och när han bet så fick man vara hård tillbaka. Ta ett stadigt tag i huvudet och flytta på honom.
Har dock vänner som hade en ngt mer folkilsken katt. Detta låter kanske inte så kul men det funderade. De körde nämligen den hårda metoden mot honom. Högg han sig fast i armen benet så drämde de till honom, bet tillbaka osv för att visa att det inte var han som bestämde. Och det fungerade. Han blev världens goaste mot människor efter ett tag. Mycket mera avslappnad osv. Problemet är ju att vi inte vill vara elaka mot våra husdjur. Men jag har blivit mer övertygad om att det nog är enda sättet när det gått så långt, dvs att använda kattens eget språk. Det är ju så de själva gör när de talar om för andra katter vem som bestämmer.
Hur ni nu än gör, lycka till.
 

Som djurägare...

Skrivet av  Annika M
har man alltid ansvar för sitt djur. Jag skulle nog inte våga ha kvar en sådan katt. Vad händer om han biter någon riktigt ordentligt? Kattbett kan vara hemska, det vet jag av egen erfarenhet. Det låter som om du antingen måste ha katten inomhus hela tiden eller avliva honom...tyvärr. Det bästa vore förstås om man kunde komma till botten med det verkliga problemet, dvs. att han är så aggressiv, och behandla det. En djurpsykolog kanske?
 

Jag anser

Skrivet av  Pernilla
Att en katt inte skall vara aggresiv. I så fall är den faktiskt inte frisk. Något är fel! En orsak kan vara att mamman och syskonen inte uppfostrade honom tillräckligt när han var liten eller att hhan togs för tidigt från kullen, absolut inte före 10 veckor och gärna 12 veckor som är Sveriges kattklubbars riksförbund nya regler. Att valpar enligt Svenska kennelklubben får säljas från 8 veckor gör attde flesta tror att kattungar kan säljer från samma ålder eller ännu värre ca 5 veckor. Det är nämligen mamman oh syskonen som talar om kattungen när den blir för hårdhänt. Kan han ha ont någonstans? I så fall kan han hugga om man klappar på något speciellt ställe. Kanske en djurkommunikatör är värt att prova som sista utväg om veterinärer inte hittar något. Även om man väljer att inte tro på det så kostar det faktiskt inte så mycket eftersom det oftast räcker med ett tillfälle. Några hundralappar får man räkna med, men som sista utväg innan avlivning. Om en katt plötsligt blir opålitlig och aggresiv kan det bero på tex hjärntumör, men har han varit så länge är det knappast så i detta fallet.
 

*s* lustigt..

Skrivet av  Thérèse´o Gabriel (5/10)
vi svarade ganska likt igen:-)
 

Ja, men då måste vi ju ha rätt! ;) (imh)

Skrivet av  Pernilla
-
 

Ja, visst serru*s* *imt*

Skrivet av  Thérèse´o Gabriel (5/10)
,
 

Sönderlekt?

Skrivet av  Thérèse´o Gabriel (5/10)
Tyvärr är det där ett vanligt beteende bland katter som man "lekt sönder" (ja, det här är inte ett angrepp på dig utan det är rätt så vanligt att folk leker sönder sina katter iom att informationen om katthållning är så dålig)katten, dvs använt tex händer o fötter som "leksak" så att katten inte lärt sig att respektera människokroppen..sedan är även för tidigt tagna katter dvs katter tagna från sin mor innan 12 veckor, överrepresenterade bland dessa socialt obegåvade katter. Med lite hjälp så kan ni kanske rå på problemet, men våld tillbaka är inte ett bra tips.. www.katter,nu har adresser till ställen dit du kan vända dig..en djurkommunkikatör kan vara till hjälp..Jag hoppas iaf att ni lyckas få bukt med problemet!
 

Vi har också katter

Skrivet av  Fia
och jag skulle aldrig acceptera ett sånt uppträdande, varken av en katt eller en hund. Och jag skulle framför allt ALDRIG förlåta en människa som har en känt agressiv katt som sen bet någon av mina barn! Aldrig i livet! En sån katt (eller hund eller annat djur) skall hållas inomhus eller utomhus i koppel, inte släppas lös med risk att den ger sig på människor, särskilt inte om den redan bitit grannarna, och dessutom barn!!!
 

Artiklar från Familjeliv