Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*Raap*

Skrivet av agneta
Min hund är helt otrolig på att lägga upp praktrapar (gärna rätt i nyllet på folk *S*). Är detta vanligt? Jag trodde att det var något som bara vi människor höll på med.
Svar på tråden: *Raap*

Vad har du för ras?

Skrivet av  AmStaff matten
Vi har Amstaffar o de är ena riktiga grisar när det gäller rapar.
Boxer tex. är ju en riktig "fisras".

Har fått för mig att det är lite rasbetingat.
Givetvis beror det ju oxå på vad det är för foder o om hundarna får mycket "skräpmat" utöver sin kost.
 

Blandras...

Skrivet av  agneta
labrador-collie-bordercollie. Hon får ingen skräpmat mellan målen, men jag vet inte om hennes foder är det bästa. Vi har försökt att hitta något som hon äter så nu är det Pedigree junior. Tipsa gärna om lite olika bra foder.
 

Byt inte foder

Skrivet av  Jörn
i onödan. Går hunden bra på ett foder finns det ingen anledning till att byta. Att hunden rapar beroende på fodret har jag aldrig hört talas om. (men därmed inte sagt att det inte kan vara så)
Lösningen ligger nog på ett annat plan.
Utan att ha sett din hund äta skulle jag tro att rapandet beror på att han sväljer en massa luft när han äter. Hur äter han? Glupar han i sig maten? "Hugger" han i sig den? Isåfall kan du ge honom lite mat i taget så han inte hetsäter och därmed får i sig luft.
Hur står matskålen placerad i höjd? Kanske du ska höja/sänka den lite?
Vad har du för typ av matskål? En djupare, trängre skål eller en grund flatbottnad? Pröva att byta!
 

Alla AmStaffar jag känner eller

Skrivet av  AmStaff matten
känner till (det är väldigt många) rapar.
Alla går dessutom på olika foder mm.
Våra Staffar går på Hill´s o de rapar nästan alltid efter en måltid.
 

Min

Skrivet av  Jörn
gamlehane rapar emellanåt när han ätit, men aldrig de andra två (som jag hört)
Däremot har han en ovana att torka av nosen på mig eller sängen när han ätit. När han druckit så kör han in nosen mellan bäddmadrassen och madrassen och går längs hela kortsidan av sängen :-)
 

Hon är som en dammsugare...

Skrivet av  agneta
så helt klart får hon ju massa luft i sig...tänkte inte på det. Tack för tipset.