Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Aliel du frågade om begravning

Skrivet av Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 22/12
Mina katter ligger på en djurkyrkogård då det är förbjudet att gräva ner djur inom stadsplanerat område.

Var där igår och deras kors hade kommit upp, jättefint blev det.

Bilder från begravningsplatsen finns på: http://www.ludd.luth.se/~bea/html/memory.html tyvärr glömde jag kameran igår när det nu var så fint med blommor, stenar runt deras grav och ett vitt kors.
Svar på tråden: Aliel du frågade om begravning

Det är alltså så

Skrivet av  Aliel
att det finns djurkyrkogårdar i större städer...
Vilka djur får begravas där då, kostar det nåt?
Mest nyfiken då man kanske inte lägger ner pengar eller energi på en guldfisk men ändå vill ha en liten cermoni för barnens skull.
 

Vi bor i Boden

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 22/12
och det är ingen stor stad :-) Miljökontorer i kommunen brukar veta om det finns kyrkogård eller inte.

För mig kostade begravning av 2 katter m. kors 700 kr. (Tror det var 500 för en katt). På Lilla Lugnet ligger hundar, katter, kaniner, hästar och marsvin. man betalar för att han som har platsen gärver en grop, och hjälper till med nerläggning vi valde att bädda i gropen med halm och sen sveptes de i sin favoritfilt. Man kunde välja att lägga på en bädd av granris om man ville. Även ett enkelt träkors med namn och datum ingick.

Priserna varierar dock från ställe till ställe. På vissa platser betalar man årsavgift, vi hade bara en en engångsavgift.

Kanske inget man betalar för en guldfisk men för mig var det viktigt att få begrava mina katter ordentligt. Ville inte att de skulle brännas och hamna på tippen. Känns skönt att ha någonstans att åka till när man saknar dem.
 

Artiklar från Familjeliv