Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akut!!

Skrivet av Kattmamma
Jag är upprörd! Vi hämtade en liten kattunge på annons för 3 veckor sedan som skulle vara 8 veckor. Då trodde jag att det var samma åldersgräns för kattungar som för valpar men nu vet jag att kattungar ska vara hos mamman till de är 12 veckor!

Men vad värre är - det har nu visat sig att kattungen bara var 5 veckor när vi hämtade den och att "uppfödarna" ljugit! Jag tyckte nog att den var väldigt liten för att vara 8 veckor och jag hade alltså rätt.

Allra värst är att vår lilla kattunge nu insjuknat (för 2 dagar sedan) i lunginflammation alt. kattinfluensa och är jättesjuk! Vi har varit hos veterinären torsdag och fredag och hon har fått injektioner med antibiotika och kortison. Sjuk blev hon för att hon tagits för tidigt från mamman och inte får antikroppar via bröstmjölken... :-(

Nu ska hon ha antibiotika morgon och kväll i 10 dagar men ett annat problem har uppstått. Hon vill varken äta eller dricka... Vi ger henne vatten i munnen med spruta men hon måste väl ha socker och salt också? Vet nån om man kan ge vätskeersättning för småbarn eller kan man ge mjölkersättning för nyfödda eller rentav välling? Vill inte ge henne diarré ovanpå lunginflammationen också. HJÄLP!!!

Svar på tråden: Akut!!

Inte mkt till hjälp

Skrivet av  Lotta
Jag bara måste säga att så himla dåligt av uppfödarna! Vilka idioter!
Ett recept på vätskeersättning har jag dock om du vill testa:
1 liter vatten
2 msk socker
3 krm salt

Kokas upp.

Lycka till!
Hoppas lillkisse blir bra!!
 

Enda rådet jag kan ge är

Skrivet av  Nickann
Att inhandla speciell ersättning för kattungar och nappflaska o försöka ge hennne det.
det innehåller de vitaminer hon ska ha.som inte barnersättning eller välling gör.Välling är för kraftigt att ge då hon är sjuk.
Finns oxå speciella extra vitaminer att ge per vätskeform att sätta i maten som är bra.
Den extra vitaminform jag ger åt Cozmoz som är 4 veckor heter Laveta muti-vitamin.
Lycka till.
 

Tack

Skrivet av  Kattmamma
för tipsen! Jag ska göra allt för den lilla. Blir galen på att uppfödarna lämnade ut kattungen så tidigt! Tänker på syskonen och hur de har det... :-(
 

Sorgligt!

Skrivet av  Pernilla
Men vätskeersättning först och i andra hand mjölkersättning för kattungar. Om hon blir lite starkare skulle jag leta efter en amma även om det gått några veckor. Förutom antikroppar nehöver den lilla en mamma att ty sig till. Jag vet att det kan vara svårt att hitta en amma, men ni kanske känner någon som har kattungar och som har plats för en extra. Hoppas allt går bra!
 

Tack för rådet...

Skrivet av  Kattmamma
Som det är nu så är hon för svag att dia...:-( Vi matar med spruta i munnen, men hon spottar ut mycket. Jag hoppas verkligen att hon kan klara det...
 

Artiklar från Familjeliv