Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

4 små bebisar :O)

Skrivet av Moogie
Det har vår fina perserflicka fått. De är nu två veckor gamla och börjar växa till sig ordentligt.
Eftersom jag aldrig haft katt med ungar så vet jag inte så mycket om utvecklingen. När börjar de öppna ögonen? Gå själva, äta riktig mat. När ska man sätta ut annons för försäljning? Jag vill veta allt.
Tack i förväg
Svar på tråden: 4 små bebisar :O)

Information

Skrivet av  Pernilla
Annons kan du sätta ut nu, men man bör inte ta emot besök innan kattungarna är ca 4 veckor (om allt går bra förstås) och de ska stanna hos mamman tills de är 12 veckor. Mer om uppfödning hittar du på www.katter.nu och www.katt.nu. En superbra bok i ämnet är den nästan helt nya Kattuppfödning avel och genetik av Ylva Stockelberg. Den borde finnas på biblioteket, men är ganska billig att köpa också och innehåller alla grunder.
 

Lite svar

Skrivet av  Anna
Hej!

Ögonen öppnas från ung 1 veckas ålder.
En av mina ungar tog sig ur lådan vid tre dagars ålder....tidigt! (speciella omständigheter). Men nu vid fyra veckors ålder är alla ute och springer och dom började väl mer och mer göra det vid ung 2½ - 3 veckor.
Du kan börja med t ex lite rå nötfärs (som varit fryst) vid ung fyra veckors ålder. Vill dom ha så vill dom annars är det bara att vänta och testa igen. Blötlaggt torrfoder är också ok. Vissa ger torrt direkt vilket också verkar gå bra, men då tycker jag nog dom kan vara lite äldre än fyra veckor. Antar att du redan ger mamman kattungetorrfoder så märker dom att mamma äter så vill dom säkert smaka dom med. Om inte annat så vill mamman gärna äta upp maten om hon ser att kattungarna äter...hm...
Skall du registrera kattungarna? Försäkringk kan du teckna från dom är sex veckor (fem om du reggar dom).
Vaccination två gånger innan dom flyttar (tidigast vid 12 veckor).
Avmaskning.
Men jag tycker länkarna Pernilla givit dig är jättebra (spec katter.nu)!

Lycka till

/Anna