Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akvariefråga

Skrivet av Loppatoppa
Hur blir men enklast av med algerna?? Städade vårt akvarie igår och tog ur alla stenarna och kokte dem. De stora är fulla med alger och det är inte så himla lätt att skrubba av dem, och de kommer ju lika fort igen.........Hade 2 algätare innan men en dog.
Svar på tråden: Akvariefråga

Knepigt det här!

Skrivet av  Venus - Kramar hårt!
Det enklaste tror jag är att "börja om". Gör rent allt ordentligt. Koka och skrubba.
Köp sen tillsatser från djuraffären som neutraliserar kemikalierna i kranvattnet.
Byt aldrig mr än 2/3 av vattnet, men försök att skrubba insidan av akvariet rätt ofta. Vi använder en diskdorste med svamp längst fran ca. varannan till var tredje dag.
Köp oxå en "dammsugare" till akvariet och använd den ca. en halvtimme efter det att ni har skrubbat glaset. Kanske inte varje gång, men ca. en gång i veckan. Ta inte bort så mycket vatten.

Tänk också på vart akvariet står. Är det väldigt mycket solljus? Det gör att algerna växer jättefort, och är inte alls bra.
Försök ha akvariet i ett hörn så långt från förnstren som möjligt, eller ännu bättre i tex. hallen utan stora fönster alls!

Lycka till!
 

Tack för tipsen!

Skrivet av  Loppatoppa
Ja, börjat om har jag ju redan gjort i o m att jag hade ur alla stenarna i förrgår och kokte och skrubbade.
Akvariet står relativt mörkt trots stort fönster, Solen lyser aldrig direkt på det och där är oftast
"skumt" inne även mitt på dagen.
Ska iväg och kolla upp "dammsugarpris".
 

Köp

Skrivet av  Lottiz
algätare till. Vi hade en mal och eftersom vi hade en del alger köpte vi en mal till och nu har vi inga som helsta problem med alger. Köp en "sugpropp". Ancictrus och gibbiceps är dom vi har och dom äter rent. Det finns även tuffa räkor som äter alger. Sånna ska jag ha i karet vi ska köpa snart.

Sen är det som Venus sa jätteviktigt med ljuset. Har ni en lysrörsramp? Har ni vanliga lysrör i är det bra att byta till speciella för akvarie. Har man otur får man alger av dom vanliga lysrören.

Hoppas du blir av med algerna!!!

Kram
 

Tack!

Skrivet av  Loppatoppa
för ditt svar. Jepp vi har lysrörsramp med lysrör köpta i djuraffären för att det skulle bli rätt sort. Är inne på att köpa fler algätare och fiskar, har inte så många kvar nu. Tänkte även byta ut mina växter.
 

Är det alger som

Skrivet av  Carola på besök
ser ut som tofsar ? De heter tofsalger jag har haft det i mitt akvarium . Det finns speciella fiskar som heter tofsalgätare de är en stimfisk så man får köpa några stycken , men jag lovar algerna på stenarna försvinner ( de äter upp dem ) . Obs bara tofsalgerna ( iallafall i mitt akvarium )
 

Artiklar från Familjeliv